Postanowienie NSA z dnia 25 marca 2014 r., sygn. I FSK 1058/13
Przewlekłość postępowania
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia NSA Danuta Oleś, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 11 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 8 lutego 2013 r. sygn. akt I SAB/Lu 13/12 w sprawie ze skargi W. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w B. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w L. w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe od stycznia 2009 r. do grudnia 2010 r. postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym postanowieniem z dnia 8 lutego 2013 r. sygn. akt I SAB/Lu 13/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (dalej: sąd pierwszej instancji) odrzucił skargę W. spółki z o.o. w B. (dalej: skarżąca) na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w L. (dalej: organ kontroli skarbowej) w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe od stycznia 2009 r. do grudnia 2010 r.
2.1. W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia stwierdzono, że skarżąca złożyła skargę na przewlekłe prowadzenie postępowania kontrolnego przez organ kontroli skarbowej w zakresie powyższego okresu. Skarżąca wskazała, że postępowanie kontrolne zostało wszczęte dnia 13 maja 2011 r. i dotychczas nie zostało zakończone. Podejmowane przez organ czynności służą przedłużeniu postępowania. Dlatego też dnia 11 kwietnia 2012 r. wystosowała ponaglenie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej (dalej: organ kontroli skarbowej wyższego stopnia). Postanowieniem z dnia 15 czerwca 2012 r. organ kontroli skarbowej wyższego stopnia uznał ponaglenie za nieuzasadnione.
2.2. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w L. wniósł o oddalenie skargi. Przedstawił w postępowaniu sądowym ponaglenie z dnia 11 kwietnia 2012 r. skierowane do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej oraz postanowienie Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 15 czerwca 2012 r., który ponaglenie uznał za nieuzasadnione.