Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 13 grudnia 2013 r., sygn. I OSK 1902/13

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) sędzia del. WSA Wojciech Jakimowicz Protokolant starszy asystent sędziego Ewa Dubiel po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. L. i T. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 24 maja 2013 r. sygn. akt IV SAB/Wr 58/13 w sprawie ze skargi M. L. i T. L. na bezczynność T. S.A. Oddział we W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej postanawia: 1. uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę; 2. zwrócić M. L. i T. L. kwotę 100 (sto) zł z Kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu tytułem zwrotu uiszczonego wpisu sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 maja 2013 r. sygn. akt IV SAB/Wa 58/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę M.L. i T. L. (dalej, jako: "skarżący") na bezczynność T. S.A. Oddział we W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy.

Skarżący wnieśli skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na bezczynność T. S.A. Oddział we W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej w postaci kserokopii decyzji stanowiącej podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych na działce nr [...] położonej J., stanowiącej ich współwłasność ustawową.

W odpowiedzi na skargę T. S.A. z siedzibą w K., wniosła o jej oddalenie, podnosząc, że jako przedsiębiorstwo energetyczne nie jest organem, czy też podmiotem, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.). Do rozważenia pozostaje jedynie, czy zastosowanie w przedmiotowej sprawie będzie miał art. 4 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy. W tej kwestii stwierdzono, że powyższa Spółka nie jest osobą prawną, w której Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. W spółce 99,51 % akcji posiada T. S.A. z siedzibą w K., a 0,49 % akcji pozostali akcjonariusze. Z kolei w Spółce T. S.A. Skarb Państwa posiada jedynie 30,06% akcji (informacja powszechnie dostępna na stronach internetowych Spółek). Spółka nie gospodaruje majątkiem Skarbu Państwa, czy też mieniem komunalnym. Posiadany majątek to majątek prywatnej osoby prawnej, jaką jest T. S.A. Wystąpienie skarżących dotyczy prywatnego majątku przedsiębiorstwa Spółki, co oznacza, że sprawa ta nie dotyczy "sprawy publicznej", a zatem nie rodzi obowiązku udzielania informacji w tym przedmiocie, w reżimie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Informacje, których udostępnienia domagają się skarżący nie są informacjami publicznymi, a T. S.A. nie jest podmiotem wykonującym zadania publiczne w rozumieniu przedmiotowej ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00