Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 21 listopada 2013 r., sygn. I OW 193/13

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędzia del. NSA Jacek Hyla Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Wójta Gminy B. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Wójtem Gminy B. a Burmistrzem Miasta R. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku M. M. o skierowanie do domu pomocy społecznej postanawia wskazać Burmistrza Miasta R. jako organ właściwy do rozpoznania wniosku

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 22 lipca 2013 r. Wójt Gminy Brenna - na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), dalej k.p.a., i art. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.), dalej p.p.s.a., wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Burmistrzem Miasta Rydułtowy w sprawie administracyjnej w przedmiocie umieszczenia w domu pomocy opieki społecznej M. M. W uzasadnieniu wniosku podano, że dniu 2 lipca 2013 r. do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brennej wpłynął wniosek M. M. przebywającej w Rydułtowach o skierowanie do Domu Pomocy Społecznej w Gorzycach. W dniu 20 czerwca 2013 r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Rydułtowach zostało wszczęte postępowanie w sprawie umieszczenia w/w w domu pomocy społecznej. Materialnoprawną podstawą do załatwienia przez organ administracji sprawy jest art. 54 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 182 ze zm.). W chwili wszczęcia postępowania MOPS Rydułtowy był właściwy do jego przeprowadzenia, ponieważ miejscem mieszkania strony w chwili obecnej jest miasto Rydułtowy. Dyrektor tamtejszego ośrodka po skompletowaniu stosownej dokumentacji przekazał postępowanie w przedmiotowej sprawie do GOPS Brenna, powołując się na art. 65 k.p.a. stanowiący, iż w sytuacji, kiedy organ administracji publicznej, do którego wniesiono podanie jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuję ją do organu właściwego. Organ uznał się za niewłaściwy w tej sprawie, gdyż zgodnie z treścią art. 101 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej właściwość miejscową gminy zobowiązanej do rozpoznania sprawy dotyczącej świadczenia z pomocy społecznej ustala się według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie, natomiast tylko w przypadku osoby bezdomnej właściwą miejscowo jest gmina ostatniego miejsca zameldowania tej osoby na pobyt stały. Ustawa o pomocy społecznej nie definiuje pojęcia "miejsce zamieszkania", co oznacza, że należy je rozumieć zgodnie z ogólną definicją tego terminu, zawartą w przepisach Kodeksu cywilnego (k.c.). Zgodnie z art. 25 tej ustawy miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. W orzecznictwie utrwalony jest pogląd, że na prawną konstrukcję miejsca zamieszkania składają się dwa elementy, które muszą występować łącznie, a mianowicie przebywanie w sensie fizycznym w określonej miejscowości oraz wola, zamiar stałego tam pobytu. Miejscem stałego pobytu osoby fizycznej mającej zdolność do czynności prawnych jest miejsce, w którym koncentrują się jej czynności życiowe, bez względu na adres zameldowania. Z dokumentacji akt sprawy wynika, że M. M. z uwagi na podeszły wiek i stan zdrowia, bezspornie wymaga pomocy i stałej opieki innych osób. Z kolei z prośby wniesionej do GOPS Brenna w dniu 2 lipca 2013 r. wynika, iż takiej pieczy z przyczyn osobistych nie mogą jej od dłuższego czasu zapewnić syn C. zamieszkały na trenie gminy Brenna oraz córka O. zamieszkała w Skoczowie. Z tej przyczyny M. M. opuściła gminę Brenna, gdzie jest zameldowana i przeniosła się do miasta Rydułtowy. W mieście tym opiekę zapewnił jej syn J., który na podstawie aktu notarialnego nr [...] zobowiązał się do sprawowania opieki w chorobie nad matką, a w opiece pomaga mu żona, a później tzw. "pomoc dochodząca". Strona zamieszkuje w mieście Rydułtowy od grudnia 2012 r. do nadal. O zamiarze zamieszkiwania na terenie miasta Rydułtowy świadczy również jej adres czasowego zameldowania. Pani M. nie deklaruje chęci powrotu do miejsca swego zameldowania, gdyż jak wskazuje "...nie ma tutaj żadnej osoby wspierającej i nie ma się tu gdzie zatrzymać." Brak takiego zamiaru dodatkowo potwierdza wola umieszczenia jej w domu pomocy społecznej w Gorzycach, który jest położony najbliżej miejsca zamieszkania jej syna J. i jego rodziny sprawujących obecnie nad nią opiekę i z którymi łączy ją silna więź rodzinna i emocjonalna. Wobec powyższego Wójt Gminy Brenna wniósł o rozstrzygnięcie zaistniałego sporu i wskazanie organu właściwego do załatwienia przedmiotowej sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00