Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2013 r., sygn. II GSK 221/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha Sędziowie Jan Bała NSA Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M.W. M. Spółki jawnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 7 września 2011 r. sygn. akt VI SA/Wa 1350/11 w sprawie ze skargi M.W. M. Spółki jawnej w K. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu wprowadzenia do obrotu zafałszowanych środków spożywczych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M.W. M. Spółki jawnej w K. na rzecz Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych kwotę 1200 (słownie: tysiąc dwieście) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę M.. M. Sp. j. w K. (dalej skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z dnia [...] kwietnia 2011 r. w przedmiocie kary pieniężnej za wprowadzenie do obrotu środka spożywczego zafałszowanego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

W dniach [...], [...] września i [...] października 2010 r. inspektorzy Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w P. przeprowadzili u skarżącej kontrolę jakości handlowej jaj. W wyniku kontroli, stwierdzono, że w magazynie wyjścia wyrobów gotowych skarżącej znajdują się błędnie oznakowane jaja. Data minimalnej trwałości wybita na skorupie jaj była dłuższa niż 28 dni od dnia ich zniesienia.

Organ uznał, że skontrolowane partie jaj nie spełniają wymagań jakości handlowej ze względu na błędne oznakowanie wskazujące na zafałszowanie, w znaczeniu art. 3 pkt 10 lit. c ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187 poz. 1577 ze zm.; dalej ustawa o jakości), tj. strona umieściła na skorupie datę minimalnej trwałości jaj, która zdaniem organu I instancji była niezgodna z art. 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. Urz. UE z 2008 r., Nr L 163 s. 6; dalej rozporządzenie nr 589/2008), a tym samym wprowadziła konsumenta w błąd, co stanowi naruszenie art. 6 ust. 2 ustawy o jakości w związku z art. 46 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. Nr 136 poz. 914 ze zm.; dalej ustawa o bezpieczeństwie żywności).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00