Wyrok NSA z dnia 29 października 2013 r., sygn. II GSK 954/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Małgorzata Rysz Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 29 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 7 marca 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 2186/11 w sprawie ze skargi W. T. i N. o Z. W. S. I. i Z. w Rz. na decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie dotacji na utrzymanie potencjału badawczego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na rzecz W. T. i N. o Z. W. S. I. i Z. w Rz. 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem objętym skargą kasacyjną, w sprawie ze skargi W. T. i N. o Z. W. Sz. I. i Z. w Rz. na decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia [...] lipca 2011 r. w przedmiocie dotacji na utrzymanie potencjału badawczego, uchylił tę decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia [...] stycznia 2011 r.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
W. T. i N. o Z. W. Sz. I. i Z. w Rz. złożył wniosek o przyznanie dotacji na utrzymanie potencjału badawczego w 2011 r.
Decyzją z dnia [...] stycznia 2011 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał skarżącej dotację, wskazując, że jej wysokość ustalona została zgodnie z algorytmem podziału dotacji bazowej, określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na finansowanie działalności statutowej (Dz. U. Nr 218, poz. 1438, dalej: rozporządzenie z dnia 5 listopada 2010 r.).
Wnioskiem z dnia 7 marca 2011 r. skarżąca zwróciła się o ponowne rozpatrzenie sprawy podnosząc, że błędnie wyliczono wysokość dotacji w oparciu o algorytm zakładając przy tym niewłaściwą kategorię. Uzasadnienie decyzji było w ocenie skarżącej wewnętrznie sprzeczne zaś sposób przyznania dotacji i jej wysokość niezgodne z prawem. Skarżąca zażądała zmiany zasad przyznawania dotacji poprzez pominięcie algorytmu określonego w załącznik nr 2 do rozporządzenia, a oparcie się wyłącznie na regułach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, dalej: ustawa o zasadach finansowania nauki).