Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 października 2013 r., sygn. I GSK 1264/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędziowie NSA Gabriela Jyż Czesława Socha (spr.) Protokolant Tomasz Haintze po rozpoznaniu w dniu 15 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 20 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 1380/10 w sprawie ze skargi Z. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od [...] na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. kwotę 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 20 kwietnia 2011 r. o sygn. I SA/Wr 1380/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] września 2010 r. o nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym.

Sąd I instancji przyjął, że określenie [...] zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za kwiecień, maj, czerwiec, sierpień, wrzesień i grudzień 2005 r. było uzasadnione. Wynika to z art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3, art. 6 ust. 1 i 3, art. 11 ust. 1, art. 18 ust. 1, art. 19, ust. 1, art. 62, art. 64, art. 65 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), art. 23 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.), § 3 ust. 1, ust. 2, ust. 3, § 4 ust. 1 pkt 2, ust. 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.). Podatnik nie dochował warunków uprawniających do dokonywania sprzedaży oleju opałowego w warunkach obniżonej stawki akcyzy, gdyż oświadczenia odebrane od nabywców oleju opałowego zawierały braki (nr PESEL i/lub NIP nabywcy, niektóre osoby wskazane w oświadczeniach podane jako nabywcy nie były i nie są zameldowane ani nie przebywały i nie przebywają pod adresami wskazanymi w oświadczeniach lub adresy takie nie występują w danej miejscowości, niektóre oświadczenia zawierały adresy nieistniejące, a wynika to z odpowiedzi uzyskanych od organów, jak i z wywiadu środowiskowego, brak potwierdzenia zakupu oleju przez osoby figurujące w oświadczeniach, bądź nigdy nie dokonywały zakupu i nie podpisywały żadnych oświadczeń). Oznaczało to, że nie spełniały one warunków, o których mowa w powyższej ustawie i rozporządzeniu, a zatem, należało zastosować stawkę akcyzy jako użycia olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe niezgodnie z przeznaczeniem zamiast obniżonej stawki. Powyższe oceny są wynikiem kontroli podatkowej przeprowadzonej za okres od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego w związku z dokonywanym obrotem olejem opałowym. Przedmiotem działalności była między innymi sprzedaż detaliczna paliw i za okres objęty kontrolą dokonano sprzedaży [...] litrów oleju opałowego lekkiego. Odbiorcami były osoby fizyczne, które dokonywały zakupów oleju opałowego na podstawie paragonów fiskalnych oraz osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które to transakcje dokumentowane były fakturami VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00