Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 marca 2013 r., sygn. I GSK 1591/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Barbara Stukan-Pytlowany (spr.) Sędzia del. WSA Małgorzata Jużków Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 22 lipca 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 518/11 w sprawie ze skargi J. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. M. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. wyrokiem z dnia 22 lipca 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 518/11 oddalił skargę J. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] stycznia 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej we W. decyzją z dnia [...] stycznia 2009 r., nr [...] określił skarżącemu zobowiązanie w podatku akcyzowym za okres od lutego do grudnia 2007 r. w wysokości 93.984 zł. W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy wskazał, że w prowadzonym postępowaniu ustalono, że J. M., w okresie od lutego do grudnia 2007 r., dokonywał sprzedaży oleju opałowego na stacji paliw w W., przy pomocy stacjonarnego dystrybutora paliw płynnych. Stwierdzono także, że podatnik dokonał w lipcu 2007 r. sprzedaży oleju opałowego w ilości 400 l na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, nie uzyskując prawidłowych oświadczeń o nabyciu oleju na cele opałowe. Zdaniem organu, w tych przypadkach zaistniały podstawy do określenia akcyzy według stawki, określonej w art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm., dalej "u.p.a."), to jest 2.000 zł od 1.000 l gotowego wyrobu.

Ustalono także na podstawie rozliczenia zakupów, sprzedaży, zużycia własnego, a także stanów remanentowych na początek i koniec roku 2007, że podatnik dysponował nadwyżką oleju opałowego w ilości 4.011,74 l, ponad stan wynikający z udokumentowanego (oraz zaewidencjonowanego) zakupu tego oleju. Według organu I instancji oznaczało to wprowadzenie do obrotu oleju opałowego pochodzącego z nieokreślonych źródeł, a wobec braku dowodu uiszczenia akcyzy na wcześniejszych etapach obrotu - uzasadniało to obciążenie podatnika podatkiem akcyzowym według stawki 232 zł za 1.000 l, na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm., dalej: rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00