Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2013 r., sygn. II GSK 2024/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Kręcisz Protokolant Sebastian Gajewski po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "C." S.A. w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 21 czerwca 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 245/11 w sprawie ze skargi "C." S.A. w C. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty z tytułu wpłaty na fundusz promocji artykułów rolno-spożywczych oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 21 czerwca 2011 r., sygn. akt V SA/Wa 245/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. po rozpoznaniu sprawy ze skargi "C." S.A. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] listopada 2010 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty z tytułu wpłaty na fundusz promocji artykułów rolno-spożywczych, oddalił skargę.
Za podstawę rozstrzygnięcia Sąd przyjął następujący stan sprawy:
Wnioskiem z dnia 4 sierpnia 2010 r. "C." S.A. (skarżąca) wystąpiła do Prezesa Agencji Rynku Rolnego (Prezes ARR) o stwierdzenie nadpłaty z tytułu pobranych, zadeklarowanych i dokonanych wpłat na Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego za III kwartał 2009 r. W ocenie skarżącej obowiązek wpłaty na Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego dokonywanej na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno - spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799 ze zm.; dalej, jako ustawa o funduszach) jest niezgodny z art. 64 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP. Wpłaty te zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy nie są środkami publicznymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, nie stanowią należności budżetu Państwa ani państwowych funduszy celowych, ani odpowiednio jednostek samorządu terytorialnego czy UE. Wpłaty te stanowią formę przymusowego przewłaszczenia środków pieniężnych podmiotów działających w danej branży. Podkreślił, że nałożenie na przedsiębiorców obowiązkowych wpłat na fundusze promocji, mimo, że wpłaty te nie mają charakteru środków publicznych, oraz przyznanie organowi administracji publicznej uprawnień w zakresie przymusowej egzekucji wpłat na fundusze, powoduje ograniczenie prawa własności przedsiębiorcy.