Wyrok NSA z dnia 3 października 2013 r., sygn. II FSK 2732/11
Kosztów sfinansowanych z dotacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogusław Dauter (sprawozdawca), Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 3 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. [...] "S." w S. S.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lipca 2011 r., sygn. akt VIII SA/Wa 327/11 w sprawie ze skargi P. [...] "S." w S. S.A. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 27 października 2008 r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2002 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. [...] "S." w S. S.A. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 5400 (słownie: pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 27 lipca 2011 r., VIII SA/Wa 327/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. "S." w S. S.A. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z 27 października 2008 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2002 r.
2. Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym: zaskarżoną decyzją organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję z 1 sierpnia 2008 r. Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. określającą skarżącej zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych za 2002 r.
Podstawą wydania zaskarżonej decyzji pierwszoinstancyjnej było stwierdzone w protokole kontroli skarbowej zawyżenie przez skarżącą w deklaracji podatkowej CIT za 2002 rok kosztów uzyskania przychodu wynikających z dotacji z urzędu marszałkowskiego. W zakresie natomiast części zawyżonych kosztów stwierdzonych w protokole skarżąca zgodziła się z organem kontrolującym i już po rozpoczęciu kontroli złożyła korektę deklaracji CIT.
Dyrektor UKS działając na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. nr 8 poz. 65 ze zm., dalej zwanej "u.k.s.") wydał ww. decyzję wymiarową nie uwzględniając złożonej przez skarżącą deklaracji CIT. Jako podstawę materialnoprawną tej decyzji wskazano przede wszystkim w zakresie zakwestionowanych kosztów przepisy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54 poz. 654; dalej jako: "u.p.d.o.p."). Na tej podstawie organ podatkowy wydatki przeznaczone przez skarżącą na zakup autobusów i na lokatę bankową uznał za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie w decyzji tej zwiększył koszty uzyskania przychodów o nieuwzględnione wcześniej przez skarżącą w deklaracji kwoty odpisów amortyzacyjnych od nabytych i zmodernizowanych środków trwałych sfinansowanych z dopłat do bezpłatnych i ulgowych przejazdów za lata 2001 i 2002.