Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 11 września 2013 r., sygn. I FSK 1385/12
Samorządowy zakład budżetowy, który prowadzi miejskie targowisko, ściąga od handlarzy opłatę targową i następnie odprowadza ją na konto urzędu gminy, nie musi płacić od tego VAT.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Ryszard Pęk (spr.), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 11 września 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej T. w N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 6 czerwca 2012 r. sygn. akt I SA/Op 112/12 w sprawie ze skargi T. w N. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2011 r. nr [....] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz T. w N. kwotę 657 (słownie: sześćset pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. NSA/wyr.1 - wyrok
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu I pierwszej instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 czerwca 2012 r. (sygn. akt I SA/Op 112/12) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę "T. w N. na interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 5 grudnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Za podstawę rozstrzygnięcia Wojewódzki Sąd Administracyjny przyjął następujące ustalenia i wnioski.
We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie podatku od towarów i usług "T." w N. przedstawiło następujący stan faktyczny:
Na podstawie uchwały Nr XLIX/580/2001 Rady Miejskiej w N. z dnia 30 listopada 2001 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty targowej, "T." otrzymuje zwrot kosztu obsługi inkasa opłaty targowej w wysokości 50 % pobranej opłaty targowej. Opłata ta odprowadzana była na konto Urzędu Miejskiego w N., który zwracał koszty obsługi inkasa na podstawie przedstawionych faktur. Czynność ta nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług (dalej, jako "podatek VAT") zgodnie z § 12 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 1799). Zwolnienie dotyczyło usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi a samorządowym zakładem budżetowym. Od 1 stycznia 2011 r. "T." rozlicza się bezpośrednio z Gminą N. w związku z czym naliczenie zwrotu kosztu za obsługę inkasa powinno odbywać się na podstawie wystawionej noty księgowej a nie faktury VAT, tj. z zastosowaniem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). W piśmie z dnia 25 listopada 2011r., będącym uzupełnieniem wniosku, "T.M." wskazało, że jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right