Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2013 r., sygn. I FSK 217/12
Nie można podzielić poglądów, zgodnie z którymi inna jest istota premii, a inna istota rabatu, ponieważ premia stanowi nagrodę za osiągnięcie określonego rezultatu i ma związku z tym charakter motywacyjny to rabat stanowi jedynie obniżenie ceny transakcyjnej lub usługi. Trudno bowiem nie zauważyć, że rabat, nawet związany z jedną transakcją, również ma charakter motywacyjny.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal (sprawozdawca), Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia WSA (del.) Inga Gołowska, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. Spółka z o. o. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 4 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 822/11 w sprawie ze skargi K. Sp. z o. o. z siedzibą w L. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 lutego 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od K. Spółka z o. o. z siedzibą w L. na rzecz Ministra Finansów kwotę 280 (słownie: dwieście osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 4 listopada 2011 r. sygn. akt I SA/Łd 822/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę K. Sp. z o.o. z siedzibą w Ł. (dalej powoływanej jako "Spółka") na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 25 lutego 2011 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
We wniosku z 30 listopada 2010 r. i jego uzupełnieniu z 8 lutego 2011 r. Spółka podała, iż w 2010 r. zawarła z P. Sp. z o.o. umowę o współpracy handlowej, na mocy której strony uzgodniły, iż w przypadku osiągnięcia w każdym miesiącu kalendarzowym obrotu przekraczającego określoną kwotę, wnioskodawca będzie płacił na rzecz P. kwoty z tytułu specjalnej premii pieniężnej - określonej procentowo od wysokości obrotu; bonus z tytułu rezygnacji z prawa zwrotu towarów jest określony w procencie od całości obrotów, a jego wartość jest określana w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Bonus ten, jak oświadczyła Spółka, nie może być podporządkowany do konkretnej dostawy odnoszącej się do konkretnego towaru. Podniosła ponadto, iż warunki kontraktu nie nakładają na odbiorcę spełnienia dodatkowych obowiązków. Termin płatności 90 dni jest zawsze dotrzymany. Oferty handlowe składane przez wnioskodawcę do sieci handlowej kontrahenta są akceptowane wtedy, kiedy odbiorcy odpowiadają modele, ceny, termin dostaw. Wysokość premii to stała stawka procentowa od obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Zatem stawka ta nie zmienia się w zależności od wysokości realizowanych obrotów. Podstawą wypłacenia premii jest obrót, a nie świadczenie usług np. marketingowych. Jest to jednak jedyna opłata ponoszona przez wnioskodawcę. Kontrahent wydaje gazetki, w których są produkty zainteresowanego, ogłasza promocje, celem podwyższenia sprzedaży. Umowa o współpracy handlowej nie określa szczegółowo, jakie działania ma podjąć kontrahent celem intensyfikacji sprzedaży. Z przyjętej praktyki handlowej z kontrahentem (wieloletnia współpraca), niemal 100% towaru wnioskodawcy jest umieszczane w ofertach gazetowych firmy. Kontrahent, ze względu na procentowy charakter premii jest zainteresowany w intensyfikacji sprzedaży. W ramach dotychczasowej praktyki nie wystąpiła sytuacja, w której wnioskodawca stwierdzał niedostateczną promocję swoich wyrobów przez kontrahenta. Wypłacone premie związane są ze sprzedażą towaru opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
-
keyboard_arrow_right