Postanowienie NSA z dnia 11 grudnia 2012 r., sygn. I OSK 2872/12
Dostęp do informacji publicznej
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Irena Kamińska po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego o wstrzymanie wykonania pkt 2 sentencji zaskarżonego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 września 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 1002/12 w sprawie ze skargi D. P. na decyzję Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z dnia (...) maja 2012 r. nr (...) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej postanawia: oddalić wniosek .
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 września 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 1002/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z dnia (...) maja 2012 r. nr (...) oraz poprzedzającą ją decyzję z (...) kwietnia 2012 r. znak (...) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej. W pkt 2 sentencji Sąd ten orzekł, iż zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.
W dniu 9 listopada 2012 r. skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego zawierając w niej wniosek o wstrzymanie wykonania rozstrzygnięcia zawartego w punkcie 2) sentencji zaskarżonego wyroku do czasu rozpoznania skargi kasacyjnej.
Wniosek swój Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego uzależnił od wyjaśnienia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wątpliwości co do treści punktu 2 sentencji wyroku w formie odpowiedzi na pytania, czy użyte w punkcie 2 kwestionowanego wyroku określenie: "nie podlega wykonaniu w całości" jest tożsame ze stwierdzeniem "nie może być wykonane lub nie może być wykonywane", a także, czy uchylone w punkcie 1 skarżonego wyroku decyzje Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego kiedykolwiek "mogły być" wykonywane w takim znaczeniu, o którym mowa o możliwości tymczasowego zakazania wykonywania aktu w art. 152 p.p.s.a., a tym samym - również - czy z mocy tej części wyroku obowiązkiem Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, także przed uprawomocnieniem się punktu 1) tego wyroku, jest podjęcie natychmiastowego działania na rzecz pozytywnego rozpoznania w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej wniosku skarżącego o udostępnienie przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego określonych, chronionych prawnie, informacji dotyczących sfery prywatności sędziów Sądu Najwyższego w sytuacji, gdy Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego nie dysponuje indywidualną zgodą każdego z tych sędziów na udostępnianie wszystkim zainteresowanym tego rodzaju danych.