Postanowienie NSA z dnia 4 października 2012 r., sygn. II OSK 2340/12
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary po rozpoznaniu w dniu 4 października 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. O. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27 lipca 2012 r., sygn. akt II SA/Wr 480/12 odrzucającego skargę w sprawie ze skargi K. O. na zarządzenie Burmistrza Miasta J. z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie powołania komisji w celu dokonania oględzin miejsca usunięcia drzew bez wymaganego zezwolenia postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta J., zarządzeniem z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] powołał komisję w celu dokonania oględzin miejsca usunięcia drzew bez wymaganego zezwolenia. Jako podstawę prawną zarządzenia podano art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 31 oraz art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu nakładania administracyjnych kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień albo drzew i krzewów (Dz. U. Nr 219, poz. 2229). Zgodnie z § 2 zarządzenia zadaniem komisji jest dokonanie oględzin miejsca usunięcia drzew znajdującego się w J. przy ul. J. [...] na działkach nr [...] i [...], obręb nr [...] - O., wykonanie fotograficznych materiałów dowodowych i sporządzenie protokołu z tej czynności. Oględziny mają być dokonane z udziałem biegłego dendrologa H. C. W § 3 i § 4 ustalono zasady pracy komisji. W skład komisji weszli: R. P. (przewodniczący) oraz K. P., I. Ż., M. M., T. Ż., I. M. (członkowie).
Skargę do sądu administracyjnego na opisane zarządzenie wniósł K. O., który oświadczył, że jest współużytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej w J. przy ul. J. [...]. Kwestionowanemu zarządzeniu zarzucił naruszenie art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 31 oraz art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz § 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu nakładania administracyjnych kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień albo drzew i krzewów (Dz.U. Nr 219, poz. 2229) w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez wydanie zarządzenia bez podstawy prawnej. Wskazał również na naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, poprzez wydanie zarządzenia sprzecznego z prawem. Wobec tego wniósł o stwierdzenie nieważności (ewentualnie o uchylenie) zaskarżonego zarządzenia; wstrzymanie jego wykonania oraz o zwrot kosztów postępowania.