Postanowienie NSA z dnia 8 maja 2012 r., sygn. I OSK 725/11
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Dzbeńska, Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.), Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski, Protokolant sekretarz sądowy Magdalena Błaszczyk, po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Spółdzielni [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 1357/10 w sprawie ze skargi Spółdzielni [...] w przedmiocie działania Ministra Infrastruktury postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa N. E. w W. wniosła skargę na wniosek Ministra Infrastruktury o przeprowadzenie lustracji Spółdzielni na podstawie art. 93a ustawy - Prawo Spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (Dz.U. Nr 30, poz. 210 ze zm.).
Spółdzielnia domagała się uznania, na mocy art. 146 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, za bezskuteczną ww. czynności, zarzucając naruszenie art. 93a § 2 Prawa spółdzielczego i podnosząc, że w sprawie nie doszło do naruszenia prawa, a na pewno jego stwierdzenia, które musi poprzedzać zaskarżoną czynność.
Skarżąca podniosła, że wezwała Ministra Infrastruktury do usunięcia naruszeń prawa. W odpowiedzi organ nie odniósł się do jej zarzutów i wskazywanych naruszeń.
Skarżąca powołała art. 3 § 2 pkt 4 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi orzecznictwo i doktrynę wskazując, że czynność Ministra Infrastruktury odnosi się do konkretnych podmiotów, w tym także do skarżącej, gdyż dotyczy jej bezpośrednio. Błędne jest więc stanowisko, że pismo do Krajowej Rady Spółdzielczej o przeprowadzenie lustracji tylko po stronie adresata rodzi określone skutki. Adresatem głównym winna być także Spółdzielnia.