Postanowienie NSA z dnia 18 stycznia 2012 r., sygn. I OSK 202/11
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. N. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 października 2010 r. sygn. akt III SA/Kr 1017/10 w sprawie ze skargi A. N. na czynność Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w przedmiocie wyrażenia zgody na umieszczenie znaków B-36 z tzw. tabliczkami dopuszczeniowymi przy ulicy [...] w Krakowie postanawia 1. uchylić zaskarżone postanowienie; 2. oddalić wniosek A. N. o zwrot kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 27 października 2011 r., III SA/Kr 1017/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie postanowił odrzucić skargę A. N. na czynność Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w przedmiocie zgody na umieszczenie znaków B-36 z tzw. tabliczkami dopuszczeniowymi przy ulicy [...] w Krakowie.
W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że znak drogowy stanowi przykład aktu generalnego, adresowanego do nieskonkretyzowanego adresata. W związku z tym nikt nie może powoływać się na naruszenie swojego uprawnienia lub interesu prawnego przez usytuowanie znaku drogowego będącego - w ocenie strony - nielegalną działalnością administracji. Znak drogowy może, co najwyższej, naruszać interes faktyczny danej osoby. Postawienie znaku drogowego nie jest dokonywane ani w formie decyzji, ani postanowienia, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 1-3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej p.p.s.a. i w szczególności nie jest innym niż określone w pkt 1-3 tego przepisu akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Skarga na akt lub czynność z zakresu administracji publicznej, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. jest dopuszczalna wtedy, gdy podjęty akt lub czynność zostały skierowane do indywidualnego podmiotu. Cechy tej nie spełnia czynność polegająca na postawieniu znaku drogowego, która - co Sąd wcześniej wyjaśnił - ma charakter generalny.