Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 września 2012 r., sygn. I OSK 1441/12

Tylko wniosek spełniający warunki formalne określone w art. 34 ust. 1 i 2 a ustawy o systemie oświaty jest wiążący dla organu prowadzącego szkołę i placówkę i może stanowić podstawę do odwołania nauczyciela z kierowniczego stanowiska na podstawie art. 38 ust. 1 pkt. 1 lit. c ustawy o systemie oświaty

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędziowie sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) sędzia del. WSA Jacek Fronczyk Protokolant sekretarz sądowy Magdalena Błaszczyk po rozpoznaniu w dniu 27 września 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu Garwolińskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 marca 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 2217/11 w sprawie ze skargi R. Z. na uchwałę Zarządu Powiatu Garwolińskiego z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Powiatu Garwolińskiego na rzecz R. Z. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 marca 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 2217/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi R. Z. na uchwałę Zarządu Powiatu Garwolińskiego z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły - stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały, wskazał, iż zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w całości oraz zasądził od Zarządu Powiatu Garwolińskiego na rzecz R. Z. kwotę 540 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Zarząd Powiatu Garwolińskiego uchwałą z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...], na podstawie art. 34 ust. 2a i art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. c w związku z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej jako "u.s.o.") w zw. z art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), na wniosek Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie, odwołał R. Z. ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr [...] im. [...] w G. z dniem [...] sierpnia 2011 r. W uzasadnieniu uchwały, organ podał, że w dniu 14 lipca 2011 r. do Starostwa Powiatowego w Garwolinie wpłynął wniosek Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 12 lipca 2011 r. o odwołanie R. Z. ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr [...] im. [...] w G. z dniem [...] sierpnia 2011 r. bez wypowiedzenia. W uzasadnieniu wniosku Mazowiecki Kurator Oświaty przywołał liczne poważne nieprawidłowości w zarządzaniu szkołą przez ww.: niewykonanie zaleceń pokontrolnych, nieumiejętność wyciągania wniosków z uwag i zaleceń pokontrolnych, podejmowanie działań i decyzji niezgodnych z prawem oświatowym, brak skutecznego nadzoru pedagogicznego nad pracą nauczycieli. Podniesiono również, że wobec R. Z. były prowadzone postępowania dyscyplinarne i karne, co doprowadziło do utraty autorytetu wśród nauczycieli, uczniów i rodziców, a tym samym utracił mandat do właściwego wykonywania zadań dyrektora, nauczyciela. Dalej organ wskazał, że zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. c u.s.o., który odsyła do art. 34 ust. 2a, jeżeli dyrektor szkoły lub placówki nie usunie w wyznaczonym terminie uchybień, nie opracuje lub nie wdroży w określonych w harmonogramie terminach programu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania albo nie uwzględni w tym programie zgłoszonych uwag i wniosków, organ sprawujący nadzór pedagogiczny występuje do organu prowadzącego szkołę lub placówkę z wnioskiem o odwołanie dyrektora szkoły lub placówki z końcem albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Wniosek złożony w tej sprawie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest wiążący dla organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Zarząd Powiatu Garwolińskiego podkreślił, że jest związany wnioskiem Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o systemie oświaty, organ który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole odwołuje nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w razie złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku, o którym mowa w art. 34 ust. 2a. Organem uprawnionym do działania w niniejszej sprawie w myśl art. 5c pkt 2 u.s.o. jest zarząd powiatu, który jednocześnie, zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym, posiada kompetencje do zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora w przypadku spełnienia przesłanek formalnych jest obligatoryjne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00