Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 lipca 2012 r., sygn. I OSK 775/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Irena Kamińska sędzia NSA Janina Antosiewicz (spr.) sędzia del. WSA Jacek Fronczyk Protokolant Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 27 lipca 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 grudnia 2011 r. sygn. akt II SAB/Kr 136/11 w sprawie ze skargi J. P. na bezczynność Wojewody Małopolskiego w przedmiocie odmowy zwrotu wywłaszczonej nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 16 grudnia 2011 r., sygn. akt II SAB/Kr 136/11 oddalił skargę J. P. na bezczynność Wojewody Małopolskiego w przedmiocie rozpoznania odwołania.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan sprawy.

Po wyroku WSA w Krakowie z 7 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Kr 1042/10 Prezydent Miasta Krakowa decyzją z [...] maja 2011 r. nr GS-11.72211-3-92/00 odmówił zwrotu wywłaszczonej nieruchomości składającej się z części działek nr [...] obręb [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków w granicach wywłaszczonych działek nr [...].

Od powyższej decyzji J. P. wniosła odwołanie w dniu 6 czerwca 2011 r.

Wojewoda Małopolski pismem z 14 lipca 2011 r. poinformował stronę, że nie jest możliwe zakończenie sprawy w ustawowym terminie i na podstawie art. 36 § 2 K.p.a. wyznaczył nowy termin jej załatwienia do 30 września 2011 r. J. P. wniosła zażalenie do Ministra Infrastruktury na bezczynność i niezałatwienie sprawy w ustawowym terminie.

W skardze na bezczynność Wojewody J. P. zarzuciła naruszenie prawa, gdyż podane w zawiadomieniu argumenty nie mogą stanowić podstawy do rezygnacji z prawa przysługującego z art. 37 § 1 K.p.a. Przyczyny zwłoki powinny zostać określone precyzyjnie, zaś art. 35 § 5 K.p.a. wylicza okresy, których nie wlicza się do terminów załatwienia sprawy. Wojewoda nie podał żadnej, prawnie dopuszczalnej przyczyny niezałatwienia sprawy w terminie ograniczając się do stwierdzenia, że nie zakończono postępowania wyjaśniającego. Wyznaczony przez organ termin do dnia 30 września 2011 r. nie ma również żadnego prawnego i faktycznego uzasadnienia. Nie może być nim, ze względu na treść art. 36 § 2 K.p.a., który zobowiązuje organ administracji do zawiadomienia strony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 K.p.a. z podaniem przyczyn zwłoki i wskazaniem nowego terminu. Ten nowy termin nie może wynikać z art. 36 K.p.a. i nie może być ustalony przez organ administracji w sposób dowolny. Wojewoda wyznaczając nowy termin żadnych czynności, uzasadniających przedłużenie terminów, określonych w art. 35 K.p.a., nie podał. Czynnością taką nie może być niezakończenie postępowania wyjaśniającego. Skarżąca wniosła o zobowiązanie Wojewody Małopolskiego do wydania aktu w terminie 30 dni, wymierzenie Wojewodzie grzywny i zasądzenie kosztów postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00