Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2012 r., sygn. I OSK 427/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Pocztarek sędzia del. WSA Marian Wolanin Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Kochanowskiego w Kielcach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 8 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Ke 592/11 w sprawie ze skargi R. S. na decyzję Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia [...] czerwca 2011 r., nr [...] w przedmiocie zwrotu stypendium habilitacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Kielcach do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od R. S. na rzecz Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Kochanowskiego w Kielcach kwotę 350 (trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z 26 października 2011 r., II SA/Ke 592/11 stwierdził nieważność decyzji Rektora Uniwersytetu Humanistyczno- Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach z [...] czerwca 2011 r., znak: [...] oraz utrzymanej nią w mocy decyzji tego organu z [...] maja 2011 r. w przedmiocie zwrotu stypendium habilitacyjnego. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że w rozpoznawanej sprawie istotą sporu jest odpowiedź na pytanie, czy sprawa zwrotu stypendium habilitacyjnego przyznanego przez uczelnię jej pracownikowi w oparciu o § 3 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 25.05.2005 r. w sprawie stypendiów doktorskich i habilitacyjnych (Dz. U. Nr 115, poz. 965) ma charakter sprawy administracyjnej załatwianej poprzez wydanie decyzji administracyjnej.

Stosownie do art. 1 pkt 1 k.p.a., kodeks ten normuje postępowanie w sprawach, które mają charakter administracyjny, tj. regulują taki stosunek prawny, w którym jednym z uczestników jest organ administracji publicznej właściwy do rozstrzygania sprawy w drodze decyzji administracyjnej. Podkreślenia wymaga, że Uniwersytet jest zakładem administracyjnym, a więc jednostką organizacyjną nie będącą organem państwowym ani organem samorządu, która została powołana do wykonywania zadań publicznych i jest uprawniona do nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych. Zakład administracyjny (publiczny) nie podlega władzy hierarchicznej organów administracji rządowej i sprawuje funkcje administracji publicznej samodzielnie, korzystając przy tym z władztwa zakładowego. Organy szkół wyższych są uprawnione do podejmowania konkretnych decyzji na podstawie i w ramach ustaw (por. uchwałę NSA z 13.10.2003r., OSP 5/03, ONSA 2004/1/19). Jak stwierdził WSA w Lublinie w wyroku z 30.04.2009 r., III SA/Lu 462/08 "władztwo zakładowe nie jest jakimś samoistnym władztwem państwowym, lecz częścią tego władztwa, wynikającą z upoważnienia organów zakładu do abstrakcyjnych, jak i konkretnych regulacji na podstawie i w ramach ustaw. Istotę władztwa zakładowego stanowi więc zakres upoważnień dla organów zakładu do jednostronnego kształtowania stosunków prawnych z użytkownikami zakładu (...)".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00