Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2012 r., sygn. II OSK 129/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak ( spr. ) Sędzia del. WSA Wanda Zielińska-Baran Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 17 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej H. W. i S. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 października 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 779/10 w sprawie ze skargi H. W. i S. W. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lutego 2010 r. znak: [...] w przedmiocie zezwolenia na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Głównego Inspektora Sanitarnego na rzecz H. W. i S. W. solidarnie kwotę 440 (słownie: czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny we Wrocławiu, rozpatrując po raz kolejny wniosek L. K. - właściciela Prywatnej Praktyki Stomatologicznej "K" w Ż. decyzją z [...] września 2008r. Nr [...], na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276) zezwolił na uruchomienie i stosowanie aparatu rentgenowskiego w budynku przy ul. P. [...] w Ż.
Odwołanie od powyższej decyzji złożyli H. i S. W. oraz A. i J. K., zarzucając: naruszenie art. 7 oraz art. 8 k.p.a., art. 77 § 1, art. 78 § 1 oraz art. 80 k.p.a. Zdaniem odwołujących się organ wydający zaskarżoną decyzję nie zebrał materiału dowodowego w zakresie wskazanym przez ich pełnomocnika w pismach z 17 lipca 2007 r., z 27 lutego 2008 r. i z 12 września 2008 r., a dotyczącym opracowania dokumentacji technicznej na uruchomienie gabinetu dentystycznego z dopuszczalnością używania w nim urządzenia rentgenowskiego; ustalenia, czy istniejący w ww. gabinecie system wentylacji grawitacyjnej jest zgodny z przewidzianymi do tego wymogami; ustalenia, czy ustanowiony został nadzór nad przestrzeganiem wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w przedmiotowym gabinecie. Odwołujący się zarzucili też organowi naruszenie § 13 rozp. Ministra Zdrowia z 21 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznej pracy z urządzeniami radiologicznymi poprzez niewłaściwą jego wykładnię.