Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2012 r., sygn. I OSK 1709/11

Skoro art. 3 pkt 16 ustawy o świadczeniach rodzinnych normuje, że rodzina "oznacza to odpowiednio następujących członków rodziny: małżonków, rodziców dzieci, opiekuna faktycznego dziecka oraz pozostające na utrzymaniu dzieci w wieku do ukończenia 25 roku życia...", obowiązkiem organu jest wskazanie z tej listy osób, które tworzą ubiegającą się o pomoc rodzinę, odpowiednio do ich sytuacji życiowej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Ewa Dzbeńska Sędziowie sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Iwona Kosińska (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 maja 2011 r. sygn. akt IV SA/Gl 430/10 w sprawie ze skargi A. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku rodzinnego i dodatku do zasiłku rodzinnego 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz uchyla decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] i decyzję Prezydenta Miasta Zabrze z dnia [...] marca 2010 r. nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz A. R. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 9 maja 2011 r. sygn. akt IV SA/Gl 430/10, po rozpatrzeniu skargi A. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku rodzinnego i dodatku do zasiłku rodzinnego, oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:

A. R. wystąpił o przyznanie zasiłku rodzinnego na dziecko A. R. oraz dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego 2010/2011. We wniosku podał, że w skład rodziny wchodzą: wnioskodawca, M. W. i ich wspólna córka A. R. Po jego rozpatrzeniu Prezydent Miasta Zabrze decyzją z dnia [...] marca 2010 r. odmówił wnioskodawcy prawa do zasiłku rodzinnego i jednorazowego dodatku z tytułu rozpoczęcia przez córkę roku szkolnego 2010/2011. Podstawę materialnoprawną rozstrzygnięcia stanowił art. 6, art. 8, art. 20 w związku z art. 3 pkt 11, art. 32 ust. 2 i art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, ze zm.). W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji wyjaśnił sposób obliczenia dochodu rodziny wnioskodawcy za 2008 r., z którego wynika, że w skład rodziny wchodzą: wnioskodawca, M. W. - konkubina, A. R. - córka ze związku z M. W. oraz ze względu na fakt, że wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim z J. R., obliczając dochód rodziny wliczono także dochód żony - J. R. oraz pełnoletniego syna - K. R., pomimo że wnioskodawca oświadczył, że nie pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z żoną i synem. Organ wskazał, że postąpił tak w oparciu o przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz orzeczenia sądowe między innymi: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2005 r. o sygn. akt I OSK 150/05; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 lutego 2008 r. o sygn. akt I OSK 672/07, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 września 2007 r. o sygn. akt IV SA/Wr 178/07, które potwierdzają, że ustawodawca w przepisach ustawy "za istotny uznał status prawny osoby wnioskującej, a nie sytuację faktyczną, w jakiej się ona znajduje". Zatem osoby pozostające w związku małżeńskim nie pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym stanowią nadal rodzinę w rozumieniu przepisów cytowanej ustawy. Oznacza to, że ustalając dochód rodziny należy uwzględnić również dochód małżonków niezamieszkujących wspólnie. Organ podał, że dochód (netto) rodziny potwierdzony zaświadczeniami pełnoletnich członków rodziny wyniósł [...] zł. W oparciu o przedstawione dokumenty potwierdzające utratę dochodu pochodzącego z zatrudnienia na umowę o pracę żony wnioskodawcy J. R. w [...] w Z., umowę zlecenie w [...] oraz zatrudnienie konkubiny M. W. na umowę o pracę w [...] i [...], odliczono od dochodu rodziny łączną kwotę [...] zł, zatem pozostała kwota [...] zł stanowi roczny dochód rodziny. Na podstawie oświadczenia wnioskodawcy i zgromadzonych dokumentów ustalono, że rodzina uzyskała dochód po 2008 r. w związku z podjęciem przez konkubinę M. W. pracy w [...] od dnia 1 czerwca 2009 r. Dochód za pierwszy pełny miesiąc pracy M. W., tj. czerwiec 2009 r. wyniósł (netto) [...] zł., który doliczono do dochodu rodziny. Wyżej podaną kwotę dochodu za 2008 r., tj. [...] zł. podzielono przez 12 miesięcy i dodano kwotę [...] zł (dochód uzyskany w 2009 r. przez M. W.), wówczas otrzymano łącznie dochód w wysokości [...] zł., który podzielono przez liczbę 5 członków rodziny. Z dokonanych obliczeń wynika w ocenie organu I instancji, że miesięcznie na jednego członka rodziny wnioskodawcy, przypada kwota [...] zł. Wskazano również, że rozpatrzono wniosek strony z uwzględnieniem art. 5 ust. 3 ustawy, jednakże pomimo tego, że w poprzednim okresie zasiłkowym była strona uprawniona do zasiłku rodzinnego, to kwota przekroczenia jest wyższa od najniższego zasiłku rodzinnego, co spowodowało odmowę przyznania zasiłku rodzinnego na dziecko wnioskodawcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00