Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 października 2012 r., sygn. I GSK 1737/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz Sędzia NSA Magdalena Bosakirska (spr.) Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Sebastian Gajewski po rozpoznaniu w dniu 10 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej V. H. P. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 20 września 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 3362/10 w sprawie ze skargi V. H. P. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty i zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 20 września 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 3362/10, oddalił skargę V. H. P. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z [...] października 2010 r., nr [...], w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty i zwrotu podatku akcyzowego.

I

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd pierwszej instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

V. H. P. S.A. w W. wnioskiem z 30 kwietnia 2009 r. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego [...] w W. o zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym za okres do stycznia 2006 r. do lutego 2009 r. w łącznej kwocie 231.956.453,00 zł. Kwota akcyzy zapłaconej przez spółkę (uwzględniająca akcyzę uiszczoną od energii zużytej na potrzeby własne) wyniosła w podanym wyżej okresie 233.993.644,00 zł. W tej sprawie spółka zażądała zwrotu nadpłaty w podatku akcyzowym za listopad 2006 r. w kwocie 7.618.734,00 zł.

Uzasadniając żądanie wniosku spółka powołała się na konsekwencje prawne wynikające z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) z 12 lutego 2009 r. w sprawie o sygn. akt C-475/07 Komisja Wspólnot Europejskich (obecnie KE) przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie Trybunał stwierdził, że RP uchybiła zobowiązaniom państwa członkowskiego nie dostosowując od 1 stycznia 2006 r. systemu opodatkowania energii elektrycznej do wymogów art. 21 ust. 5 dyrektywy Rady nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. UE z 31 października 2003 r. L 283, s. 51 ze zm.; Polskie wydanie specjalne z 2004 r. rozdz. 09, t. 1, s. 405) w zakresie określenia momentu, w którym podatek od energii elektrycznej staje się wymagalny. Z art. 21 ust. 5 tej dyrektywy wynika, że podatki od energii elektrycznej stają się wymagalne w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00