Wyrok NSA z dnia 12 września 2012 r., sygn. II GSK 1631/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia del. WSA Małgorzata Jużków Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 12 września 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. Spółki z o.o. w K. - następcy prawnego R. Spółki z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 lutego 2011 r. sygn. akt VI SA/Wa 2475/10 w sprawie ze skargi R. Spółki z o.o. w K. na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie uzgodnienia warunków technicznych udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M. Spółki z o.o. w K. na rzecz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 1 lutego 2011 r. o sygn. VI SA/Wa 2475/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Spółki z o.o. [...] z siedzibą w Krakowie na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie uzgodnienia warunków technicznych koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego.
Sąd I instancji przy ponownym rozpoznaniu sprawy po uchyleniu przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 19 października 2010 r. (sygn. akt II GSK 941/09), mając na uwadze wytyczne tego Sądu przyjął, że Prezes Urzędu Kontroli Elektronicznej działając w ramach posiadanych kompetencji uprawniony był do ustalenia ostatecznych warunków technicznych koncesji, które to ustalenie w sprawie okazało się być konieczne w zakresie dwukrotnego uzgodnienia. W ogłoszeniu z dnia 30 marca 2007 r. Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, opublikowanym w Monitorze Polskim z 2007 r. Nr 26, poz. 288, zawarto jedynie podstawowe warunki techniczne, odsyłając do szczegółowych informacji możliwych do uzyskania droga telefoniczną. Były zatem dostępne w procesie koncesyjnym. Na etapie projektu Prezes UKE sygnalizował na pogorszenie zasięgu odbioru stacji [...] MHz oraz [...] MHz, dodanie jako konieczne do przekazanej w dniu [...] lutego 2005 r. charakterystyki promieniowania stacji [...] MHz ograniczenia mocy w sektorze 30-40 do 200 W oraz w sektorze 80-100 do 300 W z uwagi na możliwość pogorszenia zasięgu odbioru stacji Iława 90,2 MHz. Koniecznym zatem stało się dodanie do przekazanej w dniu [...] lutego 2005 r. charakterystyki promieniowania stacji [...] MHz ograniczenia mocy w sektorze 330- 340 do 200 W. Oznacza to, że już na etapie projektowanego ogłoszenia sygnalizowana była konieczność wprowadzenia zmian. Skarżąca zatem nie była zaskoczona tymi zmianami. Konsekwencją powyższego jest to, że Prezes UKE uzgodnił z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji postanowieniem z dnia [...] października 2008 r. warunki techniczne w sprawie udzielenia koncesji z zastrzeżeniem parametrów wskazanych w postanowieniu (za wyjątkiem charakterystyk promieniowania anten oraz maksymalnej skutecznej mocy promieniowania stacji M. do 0,1 kW) oraz P. (do 0,2 kW). Chodziło o odpowiednie dostosowanie parametrów technicznych stacji, aby nie dochodziło do wzajemnego zakłócania się stacji nadawczych. Działania te określone zostały przepisem art. 34 ust. 1a pkt 3 oraz art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531) w związku z art. 114 ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 ze zm.).