Wyrok NSA z dnia 22 marca 2012 r., sygn. II GSK 168/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Tadeusz Cysek Sędzia del. WSA Barbara Stukan - Pytlowany (spr.) Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "T." Spółki jawnej w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 30 września 2010 r. sygn. akt VI SA/Wa 1359/10 w sprawie ze skargi "T." Spółki jawnej w O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 30 września 2010 r. akt VI SA/Wa 1359/10, oddalił skargę "T." J. N. Sp. j. z siedzibą w O. (dalej: skarżąca Spółka) na decyzje Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy) z dnia [...] kwietnia 2010 r. w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Dnia [...] lipca 2009 r. na drodze krajowej nr 40, w miejscowości T. Inspektorzy Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli pojazd marki SCANIA wraz z naczepą SCHMITZ. Pojazdem wykonywano międzynarodowy transport drogowy rzeczy - cynku (w ilości 27,480 ton) z Niemiec do Polski, w imieniu i na rzecz skarżącej Spółki. W wyniku ważenia Inspektorzy stwierdzili, że nacisk na pojedynczej osi napędowej kontrolowanego pojazdu wynosił 11,8 ton i przekraczał - po odjęciu 2% i 200 kg dopuszczalnych błędów ważenia - o 1,368 ton dopuszczalne wartości. Z kontroli został sporządzony protokół, który kierowca kontrolowanego pojazdu podpisał bez uwag.
Decyzją z dnia [...] lipca 2009 r. [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej: organ I instancji) nałożył na skarżącą Spółkę karę pieniężna w kwocie 1140 złotych za przejazd bez zezwolenia pojazdem, który przekraczał dopuszczalne naciski osi na drogach, na których był dopuszczalny ruch pojazdów o naciskach osi 10 ton - dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi 10 ton, powyżej 11,0 ton do 11, 5 tony.