Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 września 2012 r., sygn. II FSK 363/11

Stwierdzenie, że postępowanie podatkowe nie jest równoznaczne z kontrolą działalności gospodarczej przedsiębiorcy skutkuje uznaniem, że podatnikowi nie przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu przewidzianego w art. 84c ust. 1 u.s.d.g.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak (sprawozdawca), Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Bogusław Dauter, Protokolant Dorota Żmijewska, po rozpoznaniu w dniu 28 września 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 września 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 2195/09 w sprawie ze skargi J. Z. na decyzję Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 6 października 2009 r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu w sprawie kontroli uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 września 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 2195/09, uwzględnił skargę J. Z. - nazywanego dalej "Skarżącym" i uchylił decyzję Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 6 października 2009 r. w przedmiocie uchylenia decyzji i umorzenia postępowania przed organem pierwszej instancji.

Z uzasadnienia wyroku sądu pierwszej instancji wynikało, że Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w O. wszczął u Skarżącego postępowanie kontrolne w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych za 2003 i 2004 r. oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

Skarżący skierował do Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej dwa pisma zatytułowane jako "sprzeciw", w których wniósł o umorzenie postępowania kontrolnego oraz kontroli skarbowej. Jako podstawę obu wniosków wskazał art. 84c ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. nr 155., poz. 1095, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.s.d.g", w zw. z art. 64 ust. 2 i art. 72 pkt 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. nr 18., poz. 97) - powoływanej dalej jako "ustawa zmieniająca u.s.d.g.". Konieczność umorzenia postępowania wynikała z przekroczenia przez organ 60 dniowego terminu do przeprowadzenia kontroli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00