Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1589/11
1. Usługą nie mogą być czynności o charakterze wewnętrznym, które nie mają w ogóle zewnętrznego odbiorcy. Nie można z uznać za usługę przesyłek dokonywanych pomiędzy poszczególnymi oddziałami spółki.
2. Zintegrowany System Teleinformatyczny w części służy także prowadzonej przez spółkę sprzedaży opodatkowanej i w związku z tym ma ona prawo do odliczenia części podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w celu wdrożenia tego systemu.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz, Sędzia WSA (del.) Roman Wiatrowski (sprawozdawca), Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 czerwca 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 2868/10 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 13 lipca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 03 czerwca 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 2868/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, uchylił interpretację Ministra Finansów z 13 lipca 2010 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług, stwierdził, że uchylona interpretacja nie może być wykonana w całości i zasądził od Ministra Finansów na rzecz P. S.A. z siedzibą w W. zwrot kosztów postępowania sądowego.
2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że wnioskiem z 08 kwietnia 2010 r. P. S.A. zwróciła się do Ministra Finansów o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od towarów i usług, podając, że dokonała i dokonuje zakupów związanych z wytworzeniem Zintegrowanego Systemu Teleinformatycznego (dalej: "ZST"). Zadaniem tego systemu jest ewidencjonowanie przesyłek, monitorowanie drogi i czasu związanego z przemieszczaniem paczek, listów czy pakietów (dalej: "przesyłki"). System wspiera procesy operacyjne związane z nadaniem, ekspedycją czy doręczaniem przesyłek. Dzięki temu skraca się czas obsługi klienta i poprawia jakość świadczonych przez spółkę usług. Zastosowanie systemu pozwala na kontrolę nad każdą przesyłką wprowadzoną do systemu, w każdym miejscu, począwszy od nadania, aż po jej doręczenie. System jest pomocny również w obsłudze posprzedażowej klientów spółki, związanej m.in. z reklamacjami. Skarżąca podniosła, że w niektórych oddziałach regionalnych proces inwestycyjny jest już zakończony i system już działa, natomiast w niektórych ponoszone są nakłady na jego działanie i uruchomienie. W przyszłości, prawdopodobnie będą również ponoszone nakłady na jego rozwój i ulepszenie.