Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2011 r., sygn. I GSK 513/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędziowie NSA Urszula Raczkiewicz del. WSA Jacek Czaja Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W. z dnia 29 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Go 1232/10 w sprawie ze skargi R. P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. P. Spółki z o.o. w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Rz. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 29 grudnia 2010 r., o sygn. akt I SA/Go 1232/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. oddalił skargę R. P. Spółka z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia [...] października 2010 r., nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej.

Sąd pierwszej instancji przy ponownym rozpoznaniu sprawy przyjął, mając na uwadze wiążącą ocenę prawną i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z dnia 2 lipca 2008 r., o sygn. akt I GSK 875/07, że zgłoszenie celne z 11 maja 1998 r., do objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu (po zakończeniu uszlachetniania biernego kratki działowej - procedura 4021) winno zostać zaklasyfikowane do kodu taryfy celnej 8703 22 19 0 i podane procedurze celnej dopuszczenia do obrotu (symbol 4000) i podlegać stawce celnej wynoszącej 20 % jako pojazdy samochodowe osobowo - towarowe a nie do kodu 8704 31 91 ze stawką celną 25 % jako nowe pojazdy samochodowe do transportu towarowego zabudowane na bazie nadwozia samochodu osobowego. Uznano zatem, ze o klasyfikacji taryfowej pojazdu decyduje jego rzeczywiste przeznaczenie a charakter ich osobowego przeznaczenia nie zmieniło zamontowanie kratki oddzielającej przestrzeń bagażową. Ocena powyższa wynikała także z opinii biegłego z dziedziny ruchy drogowego i wypadków drogowych oraz techniki pojazdów samochodowych w związku z przedstawionym przez R. P. Spółkę z o.o. w W. świadectwem homologacji określonego jako dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej. Biegły w opinii nr [...] z dnia 5 sierpnia 2009 r. stwierdził, że art. 2 pkt 40 i 42 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r., - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) zawiera definicję samochodu osobowego oraz samochodu ciężarowego. Przyjął, że wydane przez właściwego Ministra świadectwo homologacji administracyjne w Rzeczpospolitej Polskiej zmieniło przeznaczenie samochodów z osobowego na ciężarowy. Importowane pojazdy marki R. zostały wyprodukowane przez producenta jako samochody osobowe. Zmiana przeznaczenia pojazdów nastąpiła bez zmiany typu pojazdów oraz zmian konstrukcyjnych. W opinii uzupełniającej o nr [...] z 18 lutego 2010 r. biegły jednoznacznie stwierdził, że cechy charakterystyczne budowy i wyposażenia pojazdów będących przedmiotem opinii jak wyposażenie tapicerskie całego nadwozia, ogrzewanie wewnątrz całego nadwozia, przeszklenie całego nadwozia, pasy bezpieczeństwa dla pasażerów kanapy tylnej, konstrukcje drzwi bocznych, tylnych, klimatyzacja wewnątrz całego nadwozia świadczą, że podstawowym przeznaczeniem przedmiotowych pojazdów jest przewóz osób oraz ich bagażu. O tym czy pojazd samochodowy jest osobowym czy ciężarowym decydują nadane mu przez producenta cechy konstrukcyjne typowe dla tych typów. Samochody posiadające wyżej wymienione cechy wskazują wyraźnie na przeznaczenie tych typów pojazdów do przewozu osób, bowiem nie produkuje się pojazdów z takim wyposażeniem do przewozu ładunków. W świetle wiedzy cechy przedmiotowych pojazdów wskazują, że są to samochody osobowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00