Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2011 r., sygn. II GSK 651/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. WSA Ludmiła Jajkiewicz Protokolant Bogusław Piszko po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. Cz. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 27 stycznia 2010 r. sygn. akt V SA/Wa 1448/09 w sprawie ze skargi J. Cz. na decyzję Dyrektora M. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie przyznania renty strukturalnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 27 stycznia 2010 r. sygn. akt V SA/Wa 1448/09, oddalił skargę J. Cz. na decyzję Dyrektora M. Oddziału Regionalnej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. z [...] lipca 2009 r. nr [...], w przedmiocie przyznania renty strukturalnej.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy:

J. Cz., w dniu [...] lipca 2006 r. wystąpił do Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w C. z wnioskiem o przyznanie renty strukturalnej.

Organ ten, decyzją z [...] sierpnia 2007 r. nr [...] przyznał skarżącemu rentę strukturalną w wysokości 1.625,09 zł.

Dyrektor M. Oddziału Regionalnego ARiMR w W., orzekając na skutek odwołania strony, decyzją z [...] września 2007 r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

Organ odwoławczy podzielił stanowisko Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w C. o braku podstaw do zwiększenia renty strukturalnej na podstawie § 12 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 114, poz. 1191 ze zm., dalej: rozporządzenie). W świetle tych przepisów wysokość renty strukturalnej (210 % kwoty najniższej emerytury) zwiększa się o 50 % kwoty najniższej emerytury za przekazanie gospodarstwa rolnego o powierzchni co najmniej 3 ha użytków rolnych, w przypadku przeniesienia własności użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego (§ 12 ust. 2 pkt 2) oraz po 3 % kwoty najniższej emerytury za każdy przekazany na własność pełny hektar użytków rolnych przekazywanego gospodarstwa powyżej 3 ha użytków rolnych na powiększenie innego gospodarstwa rolnego i dodatkowo po 3 % kwoty najniższej emerytury za każdy tak przekazany pełny hektar użytków rolnych, jeżeli przekazanie nastąpiło na rzecz rolnika będącego w wieku poniżej 40 lat, ale nie więcej niż za 20 ha użytków rolnych powyżej 3 ha tych użytków (§ 12 ust. 2 pkt 3). Z ustaleń poczynionych w sprawie wynika, że skarżący na podstawie aktu notarialnego przekazał swojej córce D. J. Cz. w dniu [...] lutego 2007 r. także grunty będące uprzednio przedmiotem współwłasności z M. Cz. Współwłasność została zniesiona w dniu [...] lipca 2006 r. na podstawie aktu notarialnego i umowy darowizny. W ocenie organów, przekazanie tych gruntów z punktu widzenia zwiększenia wysokości renty strukturalnej było nieskuteczne z uwagi na uregulowanie wynikające z § 12 ust. 3 rozporządzenia. W myśl powołanego przepisu zwiększenia, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia, nie dotyczą użytków rolnych wchodzących w skład przekazywanego gospodarstwa rolnego, nabytych przez wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku o rentę strukturalną, chyba że użytki te pozostawały w posiadaniu wnioskodawcy w okresie dłuższym niż 2 lata przed dniem złożenia wniosku o rentę strukturalną na podstawie czynności prawnej z datą pewną lub umowy zawartej z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub Agencją Nieruchomości Rolnych. Według ustaleń dokonanych w sprawie część użytków rolnych, wchodzących w skład przekazanego córce skarżącego gospodarstwa rolnego, była w posiadaniu M. Cz.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00