Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie NSA z dnia 28 marca 2011 r., sygn. I GSK 346/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz (spr.) Sędziowie Małgorzata Korycińska NSA Magdalena Bosakirska Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J.E. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 12 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Lu 721/09 w sprawie ze skargi J.E. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. P. z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie opłaty paliwowej postanawia: 1. zamkniętą rozprawę otworzyć na nowo; 2. na podstawie art. 187 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.) przedstawić do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego następujące zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości: "Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. Nr 213, poz. 2156) do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 99, poz. 666) opłatą paliwową, o której mowa w art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, ze zm.), objęte były paliwa silnikowe wymienione w art. 37h ust. 3 pkt 3 tej ustawy, które nie były przeznaczone do wykorzystywania do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, ze zm.)?"; 3. rozprawę odroczyć.

Uzasadnienie

Uzasadnienie postanowienia z 28 marca 2011 r.

I. Stan prawny

1. Wprowadzenie instytucji opłaty paliwowej do systemu prawnego

Pierwotny tekst ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. nr 127, poz. 627 ze zm.) oraz pierwszy jej tekst jednolity (Dz. U. z 2001r. nr 110, poz. 1192 ze zm.) nie obejmowały regulacji dotyczących opłaty paliwowej. Ustawą z dnia 14 listopada 2003r. o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw, między innymi zmieniono tytuł ustawy na "o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym" oraz dodano Rozdział 5b "Opłata paliwowa". W miejsce dotychczasowego Funduszu Autostradowego utworzono Krajowy Fundusz Drogowy, którego głównym źródłem zasilania stała się opłata paliwowa pobierana od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych. Obowiązek zapłaty opłaty ciążył na producencie i importerze paliw silnikowych oraz na sprzedawcy gazu. Opłata, co do zasady, obciążała podmioty, które jako pierwsze wprowadzały paliwa silnikowe na rynek krajowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00