Postanowienie NSA z dnia 25 stycznia 2011 r., sygn. II GSK 110/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz (spr.) Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia del. WSA Gabriela Jyż Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 25 stycznia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z. D. W. w K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 listopada 2009 r. sygn. akt III SA/Gl 1206/09 w sprawie ze skargi Z. D. W. w K. na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w K. z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi w latach 2006 - 2007 postanawia: 1. uchylić zaskarżone postanowienie, 2. oddalić wniosek Z. D. W. w K. o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 2 listopada 2009 r., sygn. akt III SA/Gl 1206/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę Z. D. W. w K. na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w K. z dnia [...] czerwca 2009 r., nr [...], w przedmiocie gospodarowania środkami publicznymi.
Sąd pierwszej instancji stwierdził, że zgodnie z art. 3 § 2 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.; dalej powoływana jako: p.p.s.a.), sądy administracyjne orzekają w sprawach skarg na: decyzje administracyjne, postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym i zabezpieczającym, inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej, akty prawa miejscowego, inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego, akty nadzoru, bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt. 1-4, a także w innych sprawach z mocy ustaw szczególnych. W tej sprawie został zaskarżony wynik kontroli. Zgodnie z art. 24 ust. 2 lit. a) ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 8 poz. 65 ze zm.) organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne wynikiem kontroli, gdy ustalenia dotyczą nieprawidłowości w zakresie celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych, podlegającymi zwrotowi. W orzecznictwie sądowym utrwalone jest stanowisko, że wynik kontroli może podlegać kognicji sądu administracyjnego jedynie wówczas, gdy z jego treści wynika nałożenie na stronę określonych obowiązków. Zdaniem Sądu pierwszej instancji, skoro w niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z wynikiem kontroli, który może zostać uznany za decyzję administracyjną, a ponadto od tego rozstrzygnięcia nie przysługuje stronie odwołanie - to skarga jako niedopuszczalna podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a.