Wyrok NSA z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. I FSK 1124/10
Wyjaśnienia pojęcia "zorganizowana część przedsiębiorstwa" z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT należy dokonywać w świetle każdego konkretnego przypadku, oceniając czy doszło do zbycia rzeczowych i niematerialnych składników, które łącznie, jako charakteryzujące się pewnym stopniem zorganizowania i powiązania funkcjonalnego, są zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Inga Gołowska, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 10 sierpnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Po 249/10 w sprawie ze skargi P. J. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. J. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.
1.1. Wyrokiem z dnia 12 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Po 249/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie ze skargi Powiatu J. (dalej Powiat lub Skarżący), uchylił indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. Sąd pierwszej instancji przedstawiając stan faktyczny sprawy podał, że wnioskiem z dnia 14 września 2009 r. Powiat J. zwrócił się do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego. We wniosku Skarżący podał, że w dniu 25 czerwca 2009 r. Rada Powiatu J. podjęła uchwałę w sprawie likwidacji [...] Zakładu Opieki Zdrowotnej w J. Uchwała została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego Nr 153 z dnia 14 sierpnia 2009 r. W § 4 uchwały wprowadzono zapis, że zarówno mienie Zakładu, jak i mienie Powiatu J. dotychczas użytkowane przez Zakład zostanie wniesione aportem do nowoutworzonej spółki, tj. S. Sp. z o.o. W § 2 ust. 1 uchwały zawarto zapis: "(...) Osobom korzystającym dotychczas ze świadczeń zdrowotnych likwidowanego Zakładu zapewnia się dalsze nieprzerwane udzielanie takich świadczeń bez ograniczania dostępności, warunków udzielenia i ich jakości przez nowo utworzoną spółkę prawa handlowego - S. Sp. z o.o., której jedynym udziałowcem będzie Powiat J.". Zobowiązania i należności Zakładu po jego likwidacji stały się zobowiązaniami i należnościami Powiatu J. Mienie stanowiące własność Zakładu oraz mienie Powiatu J. dotychczas użytkowane przez Zakład zostanie wniesione aportem do nowoutworzonej spółki, tj. S. Sp. z o.o. Natomiast do stosunków pracy pracowników likwidowanego Zakładu stosuje się przepisy art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm., dalej jako kodeks pracy).