Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2011 r., sygn. II FSK 362/10
Jeżeli pomoc wzmacnia pozycje danego przedsiębiorstwa w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami konkurującymi na wspólnym rynku wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Dla zakwalifikowania działania krajowego jako pomocy publicznej nie jest konieczne stwierdzenie faktycznego wpływu przyznanej pomocy na wymianę handlową między państwami członkowskimi i rzeczywistego zakłócenia konkurencji, lecz jedynie zbadanie, czy pomoc może mieć wpływ na wymianę handlową i zakłócać konkurencję. Nawet jeżeli podmiot gospodarczy sprzedaje swoje produkty tylko wewnątrz jednego państwa członkowskiego nie oznacza to niemożliwości naruszenia wymiany handlowej między państwami członkowskimi.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Włodzimierz Kubiak, Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia WSA del. Anna Dumas (sprawozdawca), Protokolant Agata Kołakowska, po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. W. i J. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 10 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Op 269/09 w sprawie ze skargi A. W. i J. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 24 listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2007 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Op 269/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę J.W. i A.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 24 listopada 2008 r., nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2007 r.
Pismem z dnia 4.11.2004 r. J.W., prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą "O." Przedsiębiorstwo Handlowo - Usługowo - Produkcyjne poinformował Burmistrza N., że od 21.10.2004 r., został, wraz z małżonką właścicielem przedsiębiorstwa dawnych Zakładów [...], przy ul. [...] i w terminie do końca listopada 2004 r. spełni warunki określone w uchwale Rady Miejskiej w N. nr XXIV/228/2000 z dnia 24.03.2000 r. w sprawie zwolnienia inwestorów z podatku od nieruchomości (dalej Uchwała). Podał, że kwota jaką zainwestował w utworzenie nowych miejsc pracy, w związku z zakupem przedsiębiorstwa, przekracza 10 mln. zł, nadto zamierza zatrudnić co najmniej stu pracowników. Jednocześnie podatnik złożył Burmistrzowi N. informację o posiadanych nieruchomościach i obiektach budowlanych, o gruntach i o lasach, w której do opodatkowania wykazał grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów, o powierzchni 139.352 m2, grunty pozostałe o powierzchni 4.892 m2, budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej o powierzchni 52.239,80 m2, budynki pozostałe o powierzchni 16.143,90 m2 oraz budowle o wartości 1.626.302,39 zł.Kolejnym pismem z dnia 10.01.2005 r. powołując się na Uchwałę podatnik zwrócił się do Burmistrza N. z wnioskiem o zwolnienie od podatku od nieruchomości, na okres 7 lat. Wskazał, że wniosek dotyczy wszystkich nieruchomości, których prawo użytkowania wieczystego i prawo własności znajdujących się na nich budynków i budowli, nabył od Syndyka masy upadłości Zakładów [...] w upadłości w dniu 21.10.2004 r.