Wyrok NSA z dnia 10 marca 2010 r., sygn. II OSK 526/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia NSA Jerzy Bujko Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński /spr./ Protokolant Ewa Dubiel po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 października 2008 r. sygn. akt IV SA/Wa 222/08 w sprawie ze skargi Z. P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 października 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 222/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Z. P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie z dnia [...] listopada 2007 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję własną z dnia [...] października 2007 r., wydaną w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] października 2004 r. w sprawie odmowy wznowienia postępowania w przedmiocie wymeldowania skarżącego z miejsca stałego pobytu.
Wyrok wydano w następujących okolicznościach sprawy:
Z. P. w piśmie z dnia 26 czerwca 2007r., skierowanym do Wojewody Mazowieckiego, a następnie przekazanym według właściwości Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, wniósł - na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego - o stwierdzenie nieważności decyzji Prezydenta Miasta Ostrołęki z dnia [...] października 2003 r. o wymeldowaniu go z pobytu stałego oraz decyzji Wojewody Mazowieckiego z dnia 1 października 2004 r. utrzymującej w mocy decyzję Prezydenta Miasta Ostrołęki z dnia [...] sierpnia 2004 r. o odmowie wznowienia postępowania, zakończonego decyzją ostateczną Prezydenta Miasta Ostrołęki z dnia [...] października 2003 r. o wymeldowaniu wnioskodawcy. Strona uzasadniając to drugie żądanie podniosła, iż decyzja o odmowie wznowienia postępowania wydana została z rażącym naruszeniem prawa. Takiego naruszenia prawa upatruje w działaniu Urzędu Miasta Ostrołęki, który zwrócił jej nierozpatrzony wniosek o przywrócenie terminu do złożenia wniosku o wznowienie postępowania.