Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 marca 2010 r., sygn. II OSK 504/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia NSA Jerzy Bujko Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński /spr./ Protokolant Ewa Dubiel po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej C. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2008 r. sygn. akt IV SA/Wa 2006/07 w sprawie ze skargi K. G., J. G., J. K. i C. K. na postanowienie Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie uzgodnienia realizacji przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 20 listopada 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 2006/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi K. G. i J. G. oraz J. K. i C. K. na postanowienie Głównego Inspektora Sanitarnego w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2007 r., nr [...], wydane w przedmiocie uzgodnienia realizacji przedsięwzięcia, polegającego na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej [...] Sp. z o. o., na działce nr [...] w D..

Wyrok wydano w następujących okolicznościach sprawy:

Wójt Gminy Goleszów, rozpatrując wniosek [...] sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji, polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej [...] na działce nr [...] w D., wystąpił do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, na podstawie przepisu art. 48 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r., nr 129, poz. 902 ze zm.). Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Katowicach, postanowieniem z dnia 4 grudnia 2006 r., uzgodnił środowiskowe uwarunkowania dla przedmiotowego przedsięwzięcia, z zastrzeżeniem zachowania warunku, aby bezpośrednio po uruchomieniu stacji bazowej i każdorazowo, w razie zmiany warunków pracy obiektu, niezwłocznie wykonać pomiary kontrolne gęstości mocy emitowanego, niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego. Główny Inspektor Sanitarny, postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2007 r., po rozpatrzeniu zażaleń na postanowienie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach z dnia [...] grudnia 2006 r., uchylił zaskarżone postanowienie w całości i uzgodnił je bez warunków, na które wskazał organ pierwszej instancji. Organ odwoławczy stwierdził, że dodatkowy obowiązek, nałożony na inwestora przez organ pierwszej instancji, wynika wprost z przepisów prawa, tj. rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz. U. nr 192, poz. 1883), co oznacza, że w postanowieniu jest zbędny. Z tego powodu uchylił zaskarżone postanowienie w całości i rozpatrzył ponownie sprawę uzgadniając realizację przedsięwzięcia. Odnosząc się do zarzutów zawartych w zażaleniach stwierdził, że organ właściwy do wydania decyzji zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach o uzgodnienie przedsięwzięcia i przedłożył wszystkie wymagane dokumenty, o jakich mowa w art. 48 ust. 3 Prawa ochrony środowiska. Jak wynika z raportu oddziaływania na środowisko i aneksu do raportu, w skład przedmiotowej bazy wejdzie system antenowy, zainstalowany na wieży o wysokości 51,5 m oraz urządzenia zasilające, sterujące i aparatura nadawcza, zainstalowane u podnóża wieży w specjalnym kontenerze. Równoważna moc promieniowana izotropowego całej instalacji antenowej wynosi 32885,06 W. Wartość graniczna gęstości mocy promieniowania, w której uznano przebywanie ludzi za nieszkodliwe, ustalona została na podstawie aktualnego stanu wiedzy na poziomie 0,1 W/m2. Jest to wartość 50 razy mniejsza od wartości, przy której obserwuje się efekty oddziaływania pól mikrofalowych (powołano się na opracowanie prof. Huberta Trzaski z Instytutu Telekomunikacji i Akustyki Politechniki Wrocławskiej - Biuletyn Medycyny Pracy z 2003 r., nr 54, str. 197 - 201). Organ odwoławczy stwierdził, że w przedłożonym raporcie została przeprowadzona pełna analiza rozkładu pól elektromagnetycznych, których średnia gęstość mocy przekracza dopuszczalną wartość 0,1 W/m2, określoną w przywołanym rozporządzeniu Ministra Środowiska. Obszar występowania pól elektromagnetycznych o przekroczonej lub równej wartości dopuszczalnej średniej gęstości mocy, wystąpi na wysokości od 34.86 m nad poziomem terenu (n.p.t.) do 55.41 m n.p.t., w zasięgu maksymalnym ok. 82,4 m od anten sektorowych oraz na wysokości od 49,85 m n.p.t. do 51,55 m n.p.t., w zasięgu maksymalnym około 38,05 m od anten radiolinii. Oznacza to, że obszar występowania ponadnormatywnych pól elektromagnetycznych znajdzie się znacznie powyżej istniejącej i mającej powstać w przyszłości zabudowy, gdyż zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, maksymalna wysokość zabudowy na terenie Sołectwa Dzięgielów wynosi trzy kondygnacje lub 11 m. Plan przewiduje także możliwość budowy masztów dla instalacji urządzeń przekaźnikowych. Obszar, na którym wystąpi pole elektromagnetyczne ponadnormatywne znajduje się na znacznych wysokościach, w wolnej przestrzeni, niedostępnej dla ludzi. Realizacja przedsięwzięcia nie dyskwalifikuje działek sąsiadujących z miejscem inwestycji jako terenów pod zabudowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00