Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 marca 2010 r., sygn. II OSK 540/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędzia del. NSA Janina Kosowska ( spr. ) Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ogólnopolskiego Stowarzyszenia [...] "[...]" z siedzibą w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2008 r. sygn. akt VII SA/Wa 1651/08 w sprawie ze skargi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia [...] "[...]" z siedzibą w R. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia [...] "[...]" z siedzibą w R. kwotę 400 (słownie: czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 18 grudnia 2008r., Sygn. akt VII SA/Wa 1651/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Ogólnopolskiego Stowarzyszenia [...] "[...]" (dalej zwanego Stowarzyszeniem) na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2008r., nr [...], w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji.

W uzasadnieniu tego wyroku Sąd I instancji przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy:

Postanowieniem z dnia [...] września 2008r. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy własne postanowienie z dnia 5 sierpnia 2008r. odmawiające wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 30 grudnia 2005r., uchylającej w całości decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Żorach z dnia [...] września 2005r. nakazującą "[...]" S.A. rozbiórkę stacji bazowej (nr BT-24559), wybudowanej na parceli nr [...], usytuowanej przy ul. [...] w Żorach i przekazującą sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ ten, powołując treść art. 31 § 1 kpa wskazał, że ustalenie inicjatywy procesowej organizacji społecznej wymaga wystąpienia łącznie dwóch przesłanek, to jest statutowego celu jej działalności i interesu społecznego. Stwierdził przy tym, że § 7 Rozdziału II Statutu Stowarzyszenia odpowiada pierwszej z wymienionych przesłanek, jednak za żądaniem wszczęcia postępowania w tej sprawie nie przemawia interes społeczny. Podał, że organizacja społeczna występująca z żądaniem w oparciu o art. 31 kpa powinna skonkretyzować interes społeczny przemawiający za wszczęciem postępowania w sprawie lub dopuszczeniem organizacji do toczącego się postępowania. Takiej konkretyzacji, w ocenie organu, Stowarzyszenie nie przedstawiło, gdyż powołany we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy art. 6 w związku z załącznikiem I pkt 20 Konwencji z Aarhus z dnia 25 czerwca 1998r. o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, odnosi się wyłącznie do przedsięwzięć planowanych. Organ podniósł także, że stacje bazowe telefonii komórkowej zaliczane są do inwestycji celu publicznego, zatem ich wyłączenie, czy demontaż mógłby spowodować znaczne utrudnienia w korzystaniu z usług operatorów telefonii komórkowej. Organizacja społeczna musi zatem wskazać dowody świadczące o istnieniu ewentualnych zagrożeń związanych z pracą stacji bazowej. Dodał, że znajdujące się w aktach sprawy pismo Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach z dnia 6 czerwca 2005r., pozytywnie opiniujące sporną stację bazową telefonii komórkowej oraz kasacyjny charakter decyzji organu nadzoru budowlanego z dnia 30 grudnia 2005r., świadczą o braku podstaw do wszczęcia postępowania w aspekcie interesu społecznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00