Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2010 r., sygn. I GSK 752/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz (spr.) Sędziowie Andrzej Kuba NSA Krystyna Anna Stec Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 15 kwietnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 29 stycznia 2008 r. sygn. akt I SA/Rz 373/07 w sprawie ze skarg E. P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2007 r.: nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące od stycznia do sierpnia 2004 r. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od E. P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w P. kwotę 1800 zł (słownie: jeden tysiąc osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 29 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Rz 373/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargi E. P. (prowadzącego działalność gospodarczą jako P. P.-H.-U. "K.") na decyzje Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2007 r. o numerach: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiące od stycznia do sierpnia 2004 r.

Sąd oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów podatkowych, które w wyniku kontroli podatkowej przeprowadzonej w przedsiębiorstwie skarżącego stwierdziły dokonywanie sprzedaży rozcieńczalnika RS-2X, frakcji heptanowej oraz preparatu Antykor R jako towarów przeznaczonych do użycia jako paliwa silnikowe. Sprzedaż była prowadzona przez odmierzacz paliw ciekłych (na którym znajdowała się tabliczka "samoobsługa") na podstawie paragonów i faktur VAT, przy czym na fakturach jako nazwa towaru wpisywane było "rozcieńczalnik S", natomiast na paragonach jako nazwa towaru widniał napis "benzyna". W ten sposób dokonano sprzedaży: w styczniu 2004 r. - 6252,17 litrów rozcieńczalnika RS-2X, w lutym 2004 r. - 6081,29 litrów rozcieńczalnika RS-2X, w marcu 2004 r. - 12029,72 litrów rozcieńczalnika RS-2X, w kwietniu 2004 r. - 18622,38 litrów rozcieńczalnika RS-2X, w maju 2004 r. - 15160,54 litrów rozcieńczalnika RS-2X i frakcji heptanowej, w czerwcu 2004 r. - 9844,03 litrów rozcieńczalnika RS-2X i preparatu Antykor R, w lipcu 2004 r. - 15575,36 litrów rozcieńczalnika RS-2X i preparatu Antykor R, w sierpniu 2004 r. - 7086,44 litrów rozcieńczalnika RS-2X. Zdaniem organów podatkowych, strona nie biorąc bezpośredniego udziału w tankowaniu nie miała kontroli nad tym, czy towar był sprzedawany do pojemników, czy do baków samochodów, bowiem na odmierzaczu paliw, przez który sprzedawane były przedmiotowe produkty widniał napis "samoobsługa". O świadomej zmianie przeznaczenia tych wyrobów świadczy fakt, że na paragonach jako nazwa towaru widniał napis "benzyna". Ponadto, ilość produktów sprzedawanych jako benzyny w cenie niższej znacznie przekraczała ilość sprzedawanej przez stronę benzyny w wyższej, "normalnej" cenie. Zatem skoro sprzedaż wspomnianych wyrobów jako paliw silnikowych powoduje opodatkowanie ich podatkiem akcyzowym, to nieuzasadnione było zastosowanie zwolnienia z obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym do sprzedaży przedmiotowych wyrobów jako paliw silnikowych w miesiącach styczeń - kwiecień 2004 r. oraz zastosowanie obniżonych stawek podatku akcyzowego w odniesieniu do sprzedaży w okresie maj - sierpień 2004 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00