Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 17 marca 2010 r., sygn. II FSK 187/09
Rażące naruszenie prawa zachodzi wówczas, gdy treść decyzji pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i że charakter tego naruszenia powoduje, że decyzja taka nie może być akceptowana jako akt wydany przez organ praworządnego państwa. Rażącym nie jest zatem każde naruszenie prawa lecz tylko takie które nosi znamiona oczywistości. Nie są nim z pewnością istniejące różnice interpretacyjne na gruncie danego przepisu prawa, które dają się uzasadnić z jednakową mocą.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Włodzimierz Kubiak (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Stanisław Bogucki, WSA del. Anna Juszczyk-Wiśniewska, Protokolant Paweł Koluch, po rozpoznaniu w dniu 17 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Generalnej Dyrekcji [...] Oddział w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 25 września 2008 r. sygn. akt I SA/Wr 686/08 w sprawie ze skargi Generalnej Dyrekcji [...] Oddział w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. z dnia 3 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej podatku od nieruchomości za 2004 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Generalnej Dyrekcji [...] Oddział w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 września 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 686/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w W. (zwanej dalej: "Generalną Dyrekcją") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. z dnia 3 kwietnia 2008 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie podatku od nieruchomości za 2004 r.
W uzasadnieniu orzeczenia podano, że decyzją ostateczną z dnia 19 czerwca 2006 r. Wójt Gminy B. określił skarżącej podatek od nieruchomości za 2004 r. Przedmiotem opodatkowania były działki położone w N., zakupione na własność Skarbu Państwa przez Generalną Dyrekcję na potrzeby budowy autostrady płatnej. Z ustaleń organu podatkowego wynikało, że na podstawie umowy zawartej w dniu 1 maja 2004 r. skarżąca oddała opisaną nieruchomość w dzierżawę spółce jawnej, która prowadziła na tym terenie działalność gospodarczą. Ponadto zarówno oględziny nieruchomości dokonane w dniu 31 maja 2006 r., jak i korespondencja strony kierowana do organu pierwszej instancji potwierdzały, że roboty związane z budową autostrady nie zostały jeszcze rozpoczęte.