Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 7 stycznia 2009 r., sygn. I OSK 1331/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno po rozpoznaniu w dniu 7 stycznia 2009 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 21 sierpnia 2008 r., sygn. akt II SAB/Bk 36/08 umarzające postępowanie sądowe w sprawie ze skargi J. W. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w H. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej postanawia oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia wskazano, że zgodnie z przepisem art. 161 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) sąd wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania gdy postępowanie z innych przyczyn stało się bezprzedmiotowe. Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego z powodu jego bezprzedmiotowości "z innych przyczyn" - w sytuacji, gdy skarga dotyczy aktu lub czynności organu administracji publicznej - powinno nastąpić, gdy w toku tego postępowania, a przed wydaniem wyroku przestanie istnieć przedmiot zaskarżenia. W szczególnej kategorii spraw - ze skargi na bezczynność organów administracji publicznej, bezprzedmiotowość postępowania będzie miała miejsce, gdy stan bezczynności przestanie istnieć -w wyniku wydania aktu lub podjęcia określonej czynności przez organ - po wniesieniu skargi, a przed wydaniem rozstrzygnięcia przez sąd (por. wyr. WSA w Warszawie z dnia 18 sierpnia 2005 r. w sprawie sygn. akt IV SAB/Wa 64/05, post. WSA w Olsztynie z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie sygn. akt I SAB/OI 3/06). W orzecznictwie przyjmuje się, że w sprawach toczących się na podstawie ustawy z dnia 06 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) obowiązek udostępnienia informacji publicznej na wniosek jest aktualny tylko do momentu, w którym nie nastąpi uzyskanie jej także w inny sposób, przez podmiot zainteresowany. (por. wyr. NSA z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie sygn. akt II SAB 372/03 (nie publ.) oraz WSA we Wrocławiu z dnia 07 grudnia 2004 r. w sprawie sygn. akt IV SAB/Wr 25/04, nie publ.). W powyższych orzeczeniach przyjęto, iż obowiązek udostępnienia informacji publicznej przez władze publiczne i inne podmioty wykonujące zadania publiczne, nie dotyczy informacji ogólnodostępnej bądź informacji będącej już w posiadaniu wnioskującego o jej udostępnienie. Podmiot zobowiązany (organ administracji publicznej) zostaje zatem zwolniony z obowiązku merytorycznego rozpoznania wniosku o udzielenie informacji publicznej, gdy żądający tej informacji znajdzie się w jej posiadaniu zanim to rozpoznanie nastąpi. Sąd wskazał, że podziela powyższe stanowisko. Stwierdził, że w sytuacji, gdy strona uzyskała spełnienie swego żądania, zobowiązywanie przez sąd organu do dokonania żądanej czynności stanowiłoby działanie bezprzedmiotowe, bo dublujące to, co zostało już zrealizowane, chociaż inną drogą. Sytuacja identyczna z tą, która była przedmiotem oceny przez sądy w wyrokach z dnia 20 listopada 2003 r. i 07 grudnia 2004 r.), miała miejsce w sprawie niniejszej, albowiem na skutek zgłoszonego w toku postępowania przed sądem wniosku skarżącej z dnia [...] sierpnia 2008 r. o wydanie dokumentu z akt sprawy (k 35) - postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w H. z dnia [...] marca 2008 r. - zostało ono skarżącej wydane przez sąd z akt administracyjnych załączonych do niniejszej sprawy. W konsekwencji na skutek okoliczności, które zaistniały po wniesieniu skargi, a przed wydaniem rozstrzygnięcia przez sąd, postępowanie sądowoadministracyjne stało się bezprzedmiotowe. Sąd ponadto wskazał organowi nadzoru budowlanego, że żądanie (przez podmiot, który nie był traktowany jako strona danego postępowania administracyjnego), nadesłania rozstrzygnięcia i organu władzy publicznej, skierowane do podmiotu wyszczególnionego w art. 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej, mieści się w kategorii informacji publicznej podlegającej regulacji zawartej w ustawie z dnia 06 września 2001 r. Zaś strony postępowania dostęp do dokumentów znajdujących się w aktach sprawy oraz do rozstrzygnięć w niej zapadłych mają uregulowany w przepisach kpa oraz w innych aktach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00