Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2009 r., sygn. II OSK 1806/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wiesław Kisiel Sędziowie sędzia NSA Marek Gorski sędzia NSA Ludwik Żukowski /spr./ Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 10 maja 2007 r., sygn. akt II SA/Kr 219/05 w sprawie ze skargi J. P. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia [...] października 2004 r., nr [...] w przedmiocie nakazania rozbiórki tymczasowego obiektu budowlanego oddalono skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (zwany dalej WSA, Sądem lub Sądem pierwszej instancji) wyrokiem z dnia 10 maja 2007 r., sygn. akt II SA/Kr 219/05 oddalił skargę J. P. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia [...] października 2004 r., nr [...]

w przedmiocie nakazu rozbiórki tymczasowego obiektu budowlanego w postaci domku letniskowego zlokalizowanego na działce nr [...] w K.. Zawarte w uzasadnieniu główne motywy rozstrzygnięcia Sądu były następujące: zaskarżona decyzja wydana została na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U . z 2003r.

Nr 207, poz. 2016 ze zm.) i art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a . Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane w brzmieniu obowiązującym w dacie wydawania zaskarżonej decyzji, organ miał obowiązek wydać decyzję nakazującą rozbiórkę obiektu budowlanego wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę. Domek letniskowy stanowiący przedmiot decyzji odpowiadał definicji tymczasowego obiektu budowlanego, określonego w art. 3 pkt 5 ustawy - Prawo budowlane. Nie był równocześnie obiektem objętym wyłączeniem z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 12 ustawy - Prawo budowlane; istnieje już od 2000 r. i jego budowa nie została zrealizowana na podstawie zgłoszenia. Z tych względów objęty był określonym w art. 28 ustawy - Prawo budowlane obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę. Skoro inwestor nie uzyskał pozwolenia na budowę pomimo istnienia takiego obowiązku, zaszła przesłanka wydania decyzji o rozbiórce wzniesionego obiektu (art. 48 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane). WSA nie dopatrzył się naruszenia prawa stanowiącego podstawę do stwierdzenia nieważności decyzji lub wznowienia postępowania, nie stwierdził naruszenia prawa materialnego w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, ani też naruszenia prawa procesowego w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00