Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 sierpnia 2009 r., sygn. II OSK 758/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska (spr.) Sędzia NSA Janina Kosowska Protokolant Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 26 sierpnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 stycznia 2009 r. sygn. akt II SAB/Kr 79/08 w sprawie ze skargi A. N. na bezczynność Wojewody Małopolskiego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. N. na rzecz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 stycznia 2009 r. sygn. akt II SAB/Kr 79/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę A. N. na bezczynność Wojewody Małopolskiego.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym.

Pismem 30 kwietnia 2008 r. A. N. wezwał Wojewodę Małopolskiego do wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, o której mowa w art. 46 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, dla inwestycji lokalizującej linię kolejową nr 118 Kraków Mydlniki - Kraków Balice na dotychczasowym torze bocznicowym.

Motywując swoje wystąpienie A. N. wskazał, iż jest właścicielem nieruchomości o nr działki 103 obr. 48 Krowodrza położonej przy ul. [...]. Działka ta znajduje się na terenie zabudowy mieszkaniowej i graniczy bezpośrednio z torem bocznicowym nr 118 oraz ulicą Balicką. W wyniku powstałej inwestycji - Autobus Szynowy Kraków - Balice pogorszyły się warunki życia wnioskodawcy i jego rodziny ze względu na nieustanne naruszanie norm dopuszczalnego poziomu hałasu, co zostało stwierdzone badaniami Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w 2006 i 2007 roku.

Wnioskodawca argumentował, że tory kolejowe pomiędzy Krakowem a Balicami wraz z istniejącą infrastrukturą w przeszłości nie stanowiły linii kolejowej w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 20003 r. o transporcie kolejowym, były jedynie torem bocznicowym. Od dnia 25 maja 2006 r. uruchomiony został na tym torze ruch pasażerski. Ponadto na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz. U. Nr 61, poz. 412) połączenie kolejowe nr 118 Kraków Mydlniki - Kraków Balice zostało uwzględnione w ramach wykazu tychże linii, co świadczy o tym, że doszło do formalnego przekształcenia bocznicy kolejowej w linię kolejową. Jak podniósł wnioskodawca, przedsięwzięcie to kwalifikuje się do kategorii przewidzianej w §3 ust. 1 pkt 54 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko - Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm. (dalej: rozporządzenie z dnia 9 listopada 2004 r.), tymczasem zrealizowano je pomimo, że nie została wydana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, co stanowi o naruszeniu art. 46 ustawy - Prawo ochrony środowiska.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00