Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. II GSK 873/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk (spr.) Sędziowie Janusz Drachal NSA Maria Lorych-Olszanowska Protokolant Anna Tomaka-Magdoń po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 5 maja 2008 r. sygn. akt V SA/Wa 392/08 w sprawie ze skargi K. R. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie dofinansowania projektu 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji, 3. zasądza od Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rzecz K. R. kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 maja 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę K. R. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie dofinansowania projektu ze środków z budżetu Unii Europejskiej.
Ze stanu faktycznego sprawy ustalonego przez Sąd I instancji wynika, że skarżąca w dniu 16 kwietnia 2007 r. złożyła w M. Oddziale Regionalnym w W. wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Działania 1.1. "Inwestycje w gospodarstwach rolnych" Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006". Organ I instancji umorzył postępowanie w sprawie wniosku skarżącej wyjaśniając, że dla Działania 1.1. dla województwa m. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustalił pulę środków w wysokości 40.755.110 zł. Do M. Oddziału Regionalnego ARiMR wpłynęło 1825 wniosków, tym samym kwota pomocy wnioskowanej dla wszystkich złożonych wniosków kilkakrotnie przekroczyła pulę przyznaną przez Ministra. Przeprowadzono losowanie, mające na celu ustalenie kolejności weryfikacji wszystkich złożonych wniosków, a o kolejności zawierania umów decydowała data kompletności wniosku. Pisma o uzupełnienie wniosków niekompletnych w dniu ich złożenia Agencja kierowała do wnioskodawców według kolejności ustalonej w wyniku losowania do wysokości wypełnienia 120% przyznanej puli środków. W wyniku przeprowadzonej weryfikacji stwierdzono, że złożony przez skarżącą wniosek jest niekompletny, jednakże skarżąca nie była wzywana do jego uzupełnienia, ponieważ wnioski kompletne, weryfikowane zgodnie z kolejnością ustaloną w wyniku losowania, wyczerpały przyznaną dla województwa mazowieckiego pulę środków.