Wyrok NSA z dnia 10 lutego 2009 r., sygn. II GSK 661/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie NSA Tadeusz Cysek (spr.) Maria Myślińska Protokolant Sylwia Kizińska po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 21 lutego 2008 r. sygn. akt VI SA/Wa 2150/07 w sprawie ze skargi S.O. - "C." w L. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2007 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 21 lutego 2008 r., sygn. akt VI SA/Wa 2150/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., po rozpoznaniu skargi S. O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2007 r., nr [...], w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej, uchylił zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję z dnia [...] maja 2007 r. Ponadto stwierdził, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym.
W dniu [...] lutego 2007 r. poddano kontroli pojazd marki M. o numerze rejestracyjnym [...]. W jej trakcie kierowca wykonujący krajowy regularny przewóz drogowy osób, pomimo posiadania zainstalowanego w pojeździe urządzenia kontrolno-pomiarowego (tachografu), nie okazał funkcjonariuszom wykresówek ani zaświadczenia potwierdzającego przyczynę ich braku za wymagany okres od dnia [...] stycznia 2007 r. do dnia [...] lutego 2007 r. W tej sytuacji L. Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] maja 2007 r. nałożył na S. O., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "C.", karę pieniężną w wysokości 500 zł z tytułu wykonywania transportu drogowego z naruszeniem obowiązku wyposażenia kierowcy w odpowiednie dokumenty.
Rozpatrując odwołanie strony, Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] września 2007 r., działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071), dalej: k.p.a., art. 87, art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.), dalej: u.t.d., lp. 1.7 załącznika do wskazanej ustawy, art. 3, art. 15 ust. 7 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z dnia 31 grudnia 1985 r.), dalej: rozporządzenie nr 3821/85, w zw. z art. 16, art. 26 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z dnia 11 kwietnia 2006 r.), dalej: rozporządzenie nr 561/2006, art. 31 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879), dalej: ustawa o czasie pracy kierowców, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy, odnosząc się do zarzutów strony zawartych w odwołaniu od decyzji organu I instancji, wskazał, że wobec braku przepisów przejściowych, dokonane ustalenia faktyczne podlegają ocenie według nowego stanu prawnego obowiązującego od dnia 11 kwietnia 2007 r., a mianowicie rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Stwierdził, że uproszczone formy ewidencji czasu pracy kierowcy, o jakich mowa w art. 14 ust. 1-6 rozporządzenia nr 3820/85 oraz art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 3821/85, odnoszą się do sytuacji, gdy tachografy nie są zainstalowane w pojazdach i nie można w związku z tym prowadzić ewidencji czasu pracy kierowców według ogólnych zasad. Zdaniem organu, wykładnia art. 14 ust. 7 rozporządzenia nr 3820/85 nie pozostawia wątpliwości, że fakt instalacji tachografu powoduje obowiązek jego stosowania, bowiem celem powoływanej regulacji jest zapewnienie kontroli czasu pracy kierowców i innych parametrów jazdy ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa publicznego.