Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2009 r., sygn. I FSK 812/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Ryszard Pęk, Protokolant Karolina Szulc, po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 grudnia 2007 r., sygn. akt I SA/Łd 577/07 w sprawie ze skargi T. Ś. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 8 lutego 2007 r., nr [...] w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności prezesa zarządu spółki z o. o. za zaległość podatkową spółki w podatku od towarów i usług z tytułu dodatkowego zobowiązania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 grudnia 2007 r., sygn. akt I SA/Łd 577/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, po rozpoznaniu skargi T. Ś. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 8 lutego 2007 r. w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności prezesa zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zaległość podatkową spółki w podatku od towarów i usług z tytułu dodatkowego zobowiązania, uchylił zaskarżoną decyzję oraz stwierdził, że nie podlega ona wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.

2. W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd I instancji wskazał, że świadczenie określone w art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm., dalej u.p.t.u.) jako "dodatkowe zobowiązanie podatkowe" było sankcją administracyjną, co wyklucza możliwość uznania tego świadczenia za podatek i w konsekwencji zaległość podatkową. Dodatkowe zobowiązanie podatkowe było (i jest) podatkiem tylko nominalnie, faktycznie bowiem jest to forma kary administracyjnej wymierzonej wobec tych podatników VAT, którzy złożyli nierzetelną deklarację podatkową lub w ogóle takiej deklaracji nie złożyli i nie wpłacili kwoty zobowiązania podatkowego. Stanowisko to znajduje potwierdzenie zarówno w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 29 kwietnia 1998 r., K 17/97), jak i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Skoro dodatkowe zobowiązanie podatkowe nie jest podatkiem, lecz sankcją administracyjną, orzeczenie wobec skarżącej odpowiedzialności jak członka zarządu spółki z o. o. za zaległość spółki w podatku od towarów i usług z tytułu dodatkowego zobowiązania podatkowego nastąpiło niezgodnie z art. 107 i art. 116 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej O.p.), przepisy te bowiem dotyczą odpowiedzialności osoby trzeciej za zaległości podatkowe podatnika. W tym stanie rzeczy Sąd I instancji - działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej P.p.s.a.) - uchylił zaskarżoną decyzję.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00