Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2008 r., sygn. II OSK 322/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 1 kwietnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 listopada 2006 r. sygn. akt IV SA/Wa 1602/06 w sprawie ze skargi M. F. na decyzję Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 2 listopada 2006 r. sygn. akt IV SA/Wa 1602/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. F. na decyzję Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego.

Powyższy wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd i instancji podniósł, iż organ orzekający w sprawie, słusznie przyjął, iż dla oceny posiadania obywatelstwa polskiego przez skarżącego należy się odwołać do ustawy o obywatelstwie Państwa Polskiego z 1920 r. (Dz. U. Nr 7 poz. 44 ze zm.)

M. F. urodził się w [...] 1916 r. w K. D. W 1924 r. wyjechał wraz z rodzicami do P., a [...] 1948 r. nabył obywatelstwo Państwa Izrael.

Z uwagi na treść art. 11 pkt 2 tej ustawy, organ wezwał skarżącego do przedłożenia zaświadczenia o pełnym przebiegu służby wojskowej lub zaświadczenia o służbie w rezerwie z adnotacją o nie odbyciu służby czynnej. Jako istotną okoliczność Sąd wskazał brak możliwości bezpośredniego uzyskania takiego dokumentu przez organ administracji z uwagi na izraelskie przepisy o ochronie danych osobowych. Zainteresowany, po upływie kolejno wyznaczanych przez organ terminów, nie przedłożył wskazanego dokumentu, żądając wydania decyzji na podstawie zebranego dotąd materiału dowodowego. Oświadczył jednocześnie, iż przedstawione wcześniej zaświadczenie jest jedynym, jakie może przedłożyć. Dokumentem tym jest "Zaświadczenie o obowiązku służby rezerwowej". Wynika stąd, zdaniem Sądu I instancji, iż z założenia nie obejmuje przebiegu całej służby wojskowej. Dokonując oceny tego zaświadczenia nie można przyjąć, że wnioskodawca zwracał się o zaświadczenie o przebiegu całej służby wojskowej. Twierdzenia, iż nie jest możliwe w konkretnym przypadku uzyskanie, a co za tym idzie przedłożenie, zaświadczania co do całego przebiegu służby wojskowej, nie zostało praktycznie uprawdopodobnione odnośną korespondencją z kompetentnym organem w Państwie Izrael.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00