Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2008 r., sygn. II OSK 140/08

zarządzenie wójta (burmistrza, prezydenta) jest aktem poprzedzajacym wydanie odpowiednich zezwoleń, jest rodzajem oferty skierowanej do przedsiębiorstw( a nie wspólnoty), zawierającej określenie i podanie do publicznej wiadomości ( nie ogłoszenie w organie promulogacyjnym, co jest wymogiem koniecznym w odniesieniu do aktó prawa miejscowego) wymagań - głównie technicznych - jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia oraz ( ale tylko w odniesieniu do zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości ) miejsc odzysku lub unieszkodliwienia odpadów wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, do których odpady mają być przekazywane

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Bujko Sędziowie sędzia NSA Henryk Ożóg sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Spółka z o.o. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 września 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 1160/07 w sprawie ze skargi [...] Spółka z o.o. na zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 18 września 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, sygn. akt IV SA/Wa 1160/07 oddalił skargę [...] Sp. z o.o. w W. na zarządzenie Burmistrza Gminy K. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

Z akt sprawy wynika, że Burmistrz Miasta K. zarządzeniem z dnia [...], nr [...] ustalił wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na obszarze Gminy K., na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 236, poz. 2008 ze zm.). Pismem z dnia [...] Spółka z o.o. "[...]" w W. wezwała Burmistrza K. do usunięcia naruszenia prawa wnosząc o uchylenie lub zmianę § 3 pkt 2 załącznika do zarządzenia Burmistrza, w którym ustalono miejsca przekazywania przez przedsiębiorców odpadów komunalnych. Burmistrz K. nie znalazł podstaw do zmiany zarządzenia, o czym poinformował Spółkę w piśmie z dnia [...]. W tej sytuacji Spółka wniosła skargę do sądu administracyjnego domagając się stwierdzenia nieważności zarządzenia w części dotyczącej § 3 pkt 2 załącznika, zarzucając naruszenie art. 22 Konstytucji RP, art. 8 ust. 4 i art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, § 2 ust. 1 i § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia (Dz. U. z 2006 r., Nr 5, poz. 33) poprzez bezprawne ograniczenie wskazanych miejsc odzysku i unieszkodliwienia odpadów. W odpowiedzi na skargę Burmistrz K. wniósł o jej oddalenie jako niezasadnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00