Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2007 r., sygn. I OSK 824/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA: Małgorzata Borowiec Sędziowie NSA Janina Antosiewicz (spr.) Małgorzata Pocztarek Protokolant Justyna Nawrocka po rozpoznaniu w dniu 4 stycznia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej O. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2006 r. sygn. akt IV SA/Wa 1296/05 w sprawie ze skargi O. S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia czy nieruchomość ziemska podpada pod działanie dekretu o reformie rolnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania; 2. zasądza od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na rzecz O. S. kwotę 255 zł (dwieście pięćdziesiąt pięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 31 stycznia 2006 r. sygn. akt IV SA/Wa 1296/05 oddalił skargę O. S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia czy nieruchomość ziemska podpada pod działanie dekretu o reformie rolnej.

W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził, iż rozpatrując sprawę po uchyleniu poprzednio wydanej decyzji, negatywnej dla strony, organ uwzględnił ocenę prawną wyrażoną w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 sierpnia 2003 r. - IV SA 2826/02, iż na cele reformy rolnej przeznaczone były nieruchomości ziemskie stanowiące własność lub współwłasność osób fizycznych lub prawnych, jeżeli ich rozmiar łączny przekraczał 100 ha powierzchni ogólnej, bądź 50 ha użytków rolnych, a na terenie województw poznańskiego, pomorskiego i śląskiego jeżeli ich rozmiar łączny przekraczał 100 ha powierzchni ogólnej, niezależnie od wielkości użytków rolnych tej powierzchni. Z zapisów w księgach wieczystych i protokołu opisu majątku ziemskiego, sporządzonego w chwili przejęcia w dniach 18, 19 i 20 września 1944 r. majątek [...] ("Dobra Ziemskie [...]" oraz "Dobra [...]") posiadał powierzchnię 447,62 ha w tym 356,40 ha użytków rolnych, zatem podlegał przejęciu na rzecz Skarbu Państwa na podstawie dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. Nr 3, poz. 13 z późn. zm.) Kwestionowane przez O. S. przejęcie zespołu dworsko-parkowego o pow. 15 ha organ uznał za bezzasadne, gdyż zespół ten podpadał pod działanie dekretu. Majątek ten był bowiem zlokalizowany po obu stronach szosy [...], w tym również budynki, wykorzystywane do prowadzenia gospodarki rolnej. Na obszarze wnioskowanym do wyłączenia oprócz domu i garażu, usytuowana była stajnia, w której hodowano konie robocze, spichlerz piętrowy do składowania zboża i obora, w której hodowano krowy oraz buhaje. Organ przytoczył opis inwentarza żywego wynikający z protokołu, z którego to opisu wynika, iż w właściciel majątku posiadał 5 koni roboczych, 1 źrebaka, 1 buhaja, 21 krów, 5 jałówek i 2 cielęta, a ponadto inwentarz żywy (lecz w mniejszej ilości) posiadał dzierżawca. Z protokołu oględzin resztówki sporządzonego w 1950 r. wynika, iż na obszarze ruchomym znajdowały się - po lewej stronie szosy [...]: budynek mieszkalny, garaż, spichlerz i dwie obory,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00