Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2007 r., sygn. II OSK 916/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Andrzej Gliniecki sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2007r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych P. K., R. K., A. W., E. J., H. J., R. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 grudnia 2006 r. sygn. akt II SA/Po 458/06 w sprawie ze skarg P. K., R. K., A. W., E. J., H. J., M. C., R. S. na uchwałę Rady Gminy P. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1. odrzuca skargi kasacyjne wniesione przez P. K., A. W., E. J., H. J., R. S., 2. oddala skargę kasacyjną R. K., 3. zasądza od R. K. na rzecz Gminy P. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 27 grudnia 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu odrzucił skargę M. C. oraz oddalił skargi P. K., R. K., A. W., E. J., H. J. i R. S. na uchwałę Rady Gminy P. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "O. [...] ha w rejonie ul. [...], [...], [...], [...], [...], [...] oraz jeziora [...]".
Uzasadniając odrzucenie skargi M. C., Sąd I instancji wskazał, iż skarżąca ta nie wyczerpała trybu wniesienia skargi do sądu administracyjnego określonego w art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), ponieważ przed jej wniesieniem nie wystąpiła do Rady Gminy P. z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa.
Odnosząc się do zarzutów podniesionych w skardze przez pozostałych skarżących, dotyczących zwłaszcza przebiegu wyznaczonych w planie dróg oraz wprowadzenia na terenie objętym planem ograniczenia w zakresie chowu i hodowli zwierząt, Sąd wskazał, iż naruszenie interesów prawnych tych skarżących nie jest związane z jednoczesnym naruszeniem przez gminę obiektywnego porządku prawnego, a zwłaszcza przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).