Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2006 r., sygn. II FSK 313/06

Pomimo realizacji ex lege przed wydaniem decyzji odwoławczej unormowania art. 59 § 1 pkt 1 in initio Ordynacji podatkowej, podatnik zachowuje prawo do merytorycznego rozpatrzenia jego sprawy przez organ odwoławczy, który, dzięki temu i w tym trybie prawnym, może wydać jedną z decyzji określonych w art. 233 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, w tym również taką, która umożliwi podatnikowi uzyskanie zwrotu podatku nadpłaconego na skutek zapłaty zobowiązania określonego w uchylonej następnie decyzji organu podatkowego.

Wyrokiem z dnia 3 marca 2004 r., wydanym w sprawie (sygn. akt ) SA/Bk 1379/02, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę D. Spółka z o.o. w B. na decyzję Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 19 września 2002 r. utrzymującą w mocy decyzję Drugiego Urzędu Skarbowego z dnia 6 marca 2000 r., w której określono spółce należny podatek dochodowy od osób prawnych za 1994 r. w kwocie 22.171.296.000 (po denominacji 2.217.129,60 zł), zaległość podatkową w tym podatku w kwocie 20.804.216.000 (po denominacji 2.080.421,60 zł) oraz wysokość odsetek na dzień wydania decyzji w wysokości 49.875.115.000 (po denominacji 4.987.517,50 zł).

Wymienione rozstrzygnięcia organu I instancji zapadło w następującym stanie faktycznym. W toku kontroli podatkowej ustalono, iż celem utworzenia Spółki z o.o. "Z." w B. było przejęcie, na podstawie art. 37 ust.. 2 w związku z art. 37 ust.. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 sierpnia 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. nr 51, poz. 298 ze zm., zwana dalej "ustawą o prywatyzacji"), w całości Przedsiębiorstwa Państwowego Z. w B. i kontynuowanie jego działalności gospodarczej. Dlatego też mienie zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego zostało przekazane skarżącej spółce w odpłatne użytkowanie na czas od 1 października 1994 r. do 30 września 2004 r. zgodnie z zawartą umową z Wojewodą Białostockim z dnia 4 października 1994 r. W umowie tej określono odpłatność za użytkowanie mienia na kwotę 43.000.000.000 zł (po denominacji 4.300.000,00 zł). Powyższa kwota wynegocjowana została między stronami w oparciu o wycenę likwidowanego przedsiębiorstwa dokonaną przez Wschodnioeuropejski Instytut Gospodarki - Ośrodek Szkoleń i Doradztwa Gospodarczego w Białymstoku sporządzoną według danych księgowych na dzień 30 listopada 1993 r. Zdaniem Urzędu Skarbowego nie uwzględniono w niej więc zysków wypracowanych przez przedsiębiorstwo w roku 1993 r. i w okresie od 1 stycznia do dnia 30 września 1994 r. w łącznej wysokości 41.287.668.700 zł (po denominacji 4.128.766,87 zł). W umowie postanowiono również, że przejęcie przedmiotu umowy nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego sporządzonego na dzień 30 września 1994 r., czyli na dzień likwidacji tego przedsiębiorstwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00