Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2005 r., sygn. I OSK 118/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Rausz, Sędziowie NSA Barbara Adamiak, Henryk Ożóg (spr.), Protokolant Anna Harwas, po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Czesława S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2004 r. sygn. akt 6/II 2143/03 w sprawie ze skargi Czesława S. na decyzję Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. (...) w przedmiocie uprawnień zawodowych do prowadzenia żeglugi śródlądowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I OSK 118/05
UZASADNIENIE
Minister Infrastruktury decyzją z dnia 28 kwietnia 2003 r. (...) utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w B. z dnia 28 października 2002 r. w części dotyczącej uznania skarżącego - Czesława S. winnym naruszenia przepisów art. 27 pkt 1; art. 28 ust. 1 i 2 oraz art. 45 ust. 4 ustawy o żegludze śródlądowej /Dz.U. 2001 nr 5 poz. 43 i nr 100 poz. 1085/ i udzielenia ostrzeżenia o grożącym zawieszeniu uprawnień zawodowych wynikających z posiadania patentu żeglarskiego kapitana żeglugi śródlądowej drugiej klasy, oraz uchylił zaskarżoną decyzję w części dotyczącej naruszenia przepisów art. 31 ust. 1 pkt 2 i 3 cytowanej ustawy.
Minister Infrastruktury ustalił, że w dniu 15 października 2001 r. Cz. S. będąc armatorem i zarazem kierownikiem barki PTS-R5 (...), zezwolił na samowolne /bez nadzoru instytucji klasyfikacyjnej/ wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, w postaci wycięcia odcinków zrębnic, powodujących naruszenie ciągłości elementów wytrzymałościowych w konstrukcji kadłuba statku oraz formalną utratę ważności dokumentów klasyfikacyjnych, wydanych przez Polski Rejestr Statków dla przedmiotowego statku.
W ocenie Ministra skarżący zezwolił na załadunek ciężkich ładunków skupionych /transformatorów/ co było niezgodne z konstrukcyjnym przeznaczeniem barki PTS-R5, które zezwalało tylko na transport ładunków suchych masowych oraz rudy. Armator nie wystąpił o zatwierdzenie przez Polski Rejestr Statków dokumentacji konstrukcyjnej wraz z obliczeniami wytrzymałościowymi i planu załadowania ciężkich ładunków skupionych /transformatorów/ na barkę PTS-R5.