Postanowienie NSA z dnia 17 czerwca 2005 r., sygn. OSK 1520/04
Brak jest podstaw prawnych, aby działalność spółdzielni mieszkaniowych można utożsamiać z wykonywaniem zadań publicznych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej /Dz.U. nr 112 poz. 1198/, skoro działalność spółdzielni mieszkaniowych ogranicza się do realizacji zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków tej spółdzielni i ich rodzin, a zatem ograniczonej liczby osób zrzeszonych w danej spółdzielni. Spółdzielnia mieszkaniowa jest zatem jednostką organizacyjną, która ma ściśle określony krąg osób, a nie powszechny.
Spółdzielnie mieszkaniowe nie wykonują zadań publicznych, ani nie mieszczą się wśród podmiotów wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z tego względu, że nie dysponują majątkiem publicznym /mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa/.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej "W." w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2004 r. II SAB 345/03 w sprawie ze skargi Ludwika P. na bezczynność Spółdzielni Mieszkaniowej "W." w W. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej - uchyla zaskarżony wyrok i odrzuca skargę.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 16 stycznia 2004 r., II SAB 345/03 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi Ludwika P. na bezczynność Spółdzielni Mieszkaniowej W. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej zobowiązał tą Spółdzielnię do rozpatrzenia wniosku Ludwika P. z dnia 5 sierpnia 2002 w terminie 14 dni od otrzymania wyroku wraz z uzasadnieniem. Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy. Skarżący wystąpił do Spółdzielni Mieszkaniowej W. z żądaniem dotyczącym rozliczeń Spółdzielni za centralne ogrzewanie za lata 1995-2001, zwrot nadpłaconych kwot oraz zmianę zasad rozliczeń. W dniu 6 stycznia 2003 r. złożył zaś do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę na bezczynność Spółdzielni w zakresie tego pisma i wystąpił o zobowiązanie Zarządu do udzielenia odpowiedzi. Spółdzielnia w odpowiedzi na skargę wniosła o jej oddalenie lub odrzucenie, kwestionując jednocześnie właściwość sądu administracyjnego w przedmiotowej sprawie. Podniosła też, że udzieliła skarżącemu odpowiedzi w dniu 17 czerwca 2002 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w uzasadnieniu powołanego wcześniej wyroku uznał, że właściwość Sądu w przedmiotowej sprawie wynika z art. 21 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej /Dz.U. nr 112 poz. 1198/, przy czym w sprawie nie ma zastosowania właściwość sądu powszechnego na podstawie art. 22 tej ustawy. Sąd powołał się też na wiele orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego, w których określono spółdzielnie mieszkaniowe, jako podmioty zobowiązane do udzielania informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, jako jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym. Skoro wniosek skarżącego przynajmniej w części dotyczył informacji publicznej, to odmowa jej udostępnienia powinna następować, jako odmowa dokonania czynności materialno-technicznej - w drodze decyzji administracyjnej. Skoro Spółdzielnia nie udzieliła skarżącemu informacji publicznej, ani nie wydała decyzji o jej odmowie, to znaczy, że pozostawała w bezczynności. W aktach brak jest dokumentu, o którym wspomniała Spółdzielnia w odpowiedzi na skargę, a skarżący zakwestionował fakt udzielenia mu informacji.