Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2005 r., sygn. FSK 2254/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Edyta Anyżewska (sprawozdawca), Sędziowie NSA Włodzimierz Kubiak, Zygmunt Chorzępa, Protokolant Natalia Prałat, po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2005 r. na rozprawie w Wydziale II Izby Finansowej skargi kasacyjnej PGNiG S.A. w W. Oddział (...) Zakład GNiG. w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 maja 2004 r., sygn. akt I SA/Po 1665/02 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w K. z/s w O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 1 marca 2002 r. (...) w przedmiocie zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości za 2001 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 maja 2006 r. I SA/Po 1665/02 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. w przedmiocie zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości za 2001 r.

W motywach orzeczenia podano, że PGNiG S.A. w W. Oddział (...) Zakład GNiG. złożyło w Urzędzie Miasta i Gminy Ż. wniosek o stwierdzenie nadpłaty w tym podatku i zaliczenie jej na poczet bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych.

Postępowanie podatkowe w tej sprawie zakończyła sporna decyzja organu samorządowego, którą uchylono w całości odmowną decyzję organu I instancji i stwierdzono nadpłatę w podatku od nieruchomości za 2001 rok wraz z należnymi odsetkami od otworów wiertniczych.

Organ odwoławczy stwierdził, że art. 3 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych konkretyzuje definicję treściową przedmiotu opodatkowania, ponieważ stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają: budynki, części budynków, budowle, części budowli, grunty. Natomiast wyrobisko górnicze nie mieści się w pojęciu obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 3 lit. "b" w z w. z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./. Rozróżnienie obiektów budowlanych i wyrobisk górniczych występuje ponadto w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze. Zarówno art. 6 pkt 7 tej ustawy jak i art. 80 pkt 1 wymieniają wyrobisko górnicze niezależnie od obiektów budowlanych. Z kolei art. 58 wśród obiektów budowlanych zakładu górniczego nie wymienia w ogóle wyrobiska górniczego. Pogląd ten potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w uchwale z dnia 2.07.2001 r., FPS 2/01. Uchwała ta stwierdza, że podziemne wyrobisko górnicze nie jest częścią powierzchni ziemskiej, a więc nieruchomością według Kodeksu cywilnego, lecz stanowi część górotworu. Taką część górotworu stanowi otwór wiertniczy i jego wyposażenie, bowiem instalacje w postaci rur i ich zabezpieczeń połączone są z tym górotworem a "nie trwale związane z gruntem". Taką też opinię prezentuje znaczna część doktryny. W związku z powyższym, jeżeli otwór wiertniczy i odwiert górniczy nie jest obiektem budowlanym to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00